Při smrtelné nehodě Tesly byl aktivní Autopilot
31.3.2018, Jáchym Šlik, aktualita
Minulý týden byla zaznamenána nejvážnější nehoda elektromobilu Tesla, po které vozidlo skončilo rozpůlené a řidič zemřel. Nyní automobilka potvrdila, že v době nehody byly aktivní funkce Autopilota, ale řidič na nebezpečí nezareagoval.
Ve stínu srážky samořízeného vozidla Uberu s chodkyní zůstala další smrtelná nehoda, ke které došlo v kalifornském městě Mountain View a může rovněž souviset s chybou systému autonomního řízení. Přední část elektromobilu Tesla Model X byla po nárazu do betonové zátarasy zcela zničena a poškozeny byly dokonce baterie, které měly začít po nehodě hořet. Řidič nehodu neměl šanci přežít. Tesla nehodu od počátku sleduje a podílí se na vyšetřování. Podle zpravodajství ABC 7News měl být řidičem Walter Huang, zaměstnanec Applu a bývalý vývojář společnosti EA.
(Zdroj fotografií: Dean C. Smith/Twitter)
Tesla nyní na svém blogu potvrdila, že v době nehody byly částečně aktivní funkce Autopilota, konkrétně adaptivní tempomat udržující směr jízdy, rychlost a vzdálenost od překážek. Ze záznamů, které má automobilka k dispozici vyplývá, že řidič obdržel před nárazem několik vizuálních a jedno zvukové upozornění na nebezpečí kolize a šest vteřin před samotným nárazem nebyly jeho ruce na volantu. Ve chvíli, kdy vozidlo mířilo do betonové překážky (vzdálené asi 150 metrů), měl řidič ještě pět sekund na reakci, ale nebyla z jeho strany zaznamenána žádná akce. Tesla ovšem nezmiňuje, zda nějak zareagovalo alespoň autonomní řízení.
V každém případě to vypadá, že se řidič plně nevěnoval kontrole řízení, neboť i při aktivním Autopilotu je stále nutné, aby byla osoba ve vozidle připravena kdykoliv zareagovat. Huangův bratr tvrdí, že si řidič v minulosti několikrát stěžoval, že jej vozidlo několikrát navádělo do této betonové zábrany a dokonce byl s problémem u prodejce Tesly, ale jelikož se problém nepodařilo napodobit, nebyl nijak řešen. K nehodě došlo v místě, kde z důvodu předchozí kolize chyběla část betonové bariéry okolo silnice.
Tesla na svém blogu připomíná, že Autopilot nemůže zabránit všem nehodám, ale snižuje riziko jejich vzniku. Na světě ročně zemře z důvodu dopravní nehody 1,25 milionu lidí, ale pokud by podle automobilky byla všechna vozidla vybavena funkcemi Autopilota, bylo by ročně zachráněno na 900 tisíc životů. Tesla předpokládá, že autonomní vozidla budou desetkrát bezpečnější než běžné automobily.
Zdroj: Tesla.com via Engadget.com