www.svetmobilne.cz
>
>

Pokuty EU za emise CO2 pro Ferrari a Aston Martin

Pokuty EU za emise CO2 pro Ferrari a Aston Martin
, , aktualita
Auta registrovaná v EU musí splňovat náročné emisní limity. Vedle klasických emisních norem to je také maximální spotřeba vyjádřená emisemi CO2. Za nesplnění jsou vyměřeny vysoké pokuty a za rok 2015 toto postihne jen společnosti Aston Martin a Ferrari.
K oblíbeným
reklama
Evropská unie se snaží znatelně snižovat emise CO2 u automobilů, čehož dosahuje tvrdými pokutami za každý gram CO2 navíc nad limit. I proto se dnes tak moc rozmáhá downsizing, který umožní papírově výrazně snížit spotřebu, ačkoli ta se v praxi až tak znatelně nesnižuje, což ostatně ukázal i náš článek o downsizingu. Jediní dva výrobci, kteří předepsané limity v roce 2015 nesplnili, byly automobilky Aston Marting Lagonda a Ferrari.


Aston Martin Vanquish S


Pro rok 2015 byl stanoven limit 130 gramů CO2/km (to odpovídá spotřebě 5,6 litru benzinu na 100 km, resp. 4,9 litru nafty). Pokud průměr všech prodaných aut výrobce překoná tuto hranici, za první gram CO2 je vyměřena pokuta 5 EUR, za druhý 15 EUR, za třetí 25 EUR a za každý další gram pak 95 EUR. To vše se násobí počtem prodaných aut.

Protože ale někteří vyrábí menší a někteří větší automobily, předepsaný (tzv. specifický) limit pro každou automobilku se liší. Pro rok 2015 je tedy nastaven jako 130 + 0,0457×(M-1372 kg), kde M je průměrná hmotnost vozů výrobce. Pokud je tedy průměrná hmotnost automobilů výrobce o 100 kg vyšší než 1372 kg, jeho cílový limit je o 4,57 gramů CO2 vyšší. Např. Fiat tak kvůli svým lehkým autům musel splnit limit 120,2 gramů, zatímco Jaguar Land Rover měl díky takřka dvoutunovému průměru limit až 178 gramů.

Všichni velcí výrobci své specifické limity splnili. I když mnoho jednotlivých automobilek se do limitů nevešlo, EU umožňuje vytvářet "koncerny" a neúspěšné automobilky tak "dotovat" ekologičtější automobilkou. Např. VW, Seat a Škoda se vešly pod limit a vyrovnaly tak mnohem vyšší emise u Porsche nebo Bugatti (to překročilo svůj limit 3,4×).


Ferrari 488 GTB


Pokud jde o malé výrobce s méně než 10 tisíci registracemi v EU, limit může být výjimkou nastaven individuálně a při méně než 1000 registracích limit neexistuje vůbec. Zatímco velké automobilky se tedy na základě hmotnosti pohybují někde okolo hranice 130 gramů, např. Lamborghini má nastavený limit na 325 gramů, Maserati na 255 gramů, Aston Martin na 310 gramů nebo Ferrari na 295 gramů.

A právě poslední dvě automobilky jako jediné nedokázaly splnit dané limity. Aston Martin dosáhl na 312,204 gramu, tedy je 2,204 gramu přes limit. Při registraci 1449 aut by tedy pokuta měla činit 36.370 EUR (cca 1.000.000 Kč). Ferrari je na tom hůře, to už dosáhlo na 299,448 gramu CO2, což je 4,448 gramu přes limit. Každé auto tak dává pokutu 182,56 EUR, celkově při 2250 registracích to dělá 410.760 EUR (11,1 milionu korun). To je cena dvou Ferrari 488 GTB (na obrázku výše). Pro zajímavost, kdyby Porsche nebylo v koncernu s VW (pro tyto účely emisí), muselo by za každé registrované auto zaplatit přes 2600 EUR, celkově pak téměř 170 milionů EUR! To je 4,6 miliardy Kč.


Peugeot 108


Nejnižší emise pak vykazují především francouzské automobilky. Nejlepší je Peugeot s průměrem pouhých 103,7 gramu CO2 na km. Druhé je Mitsubishi se 104,6 gramy, následují opět francouzské automobilky jako je Renault se 105,3 gramu a Citroen se 105,7 gramu. Na páté pozici se opět objevují Japonci s Toyotou a 108,3 gramu. Průměrné emise osobních aut registrovaných v EU byly pro rok 2015 na hodnotě 119,5 gramu CO2. Pokud jde o typ motoru, většina vozů měla naftový motor (51,8 %, průměrně 119,2 gramu CO2), na benzin vyšlo 45,4 % registrací (122,5 gramu CO2) a alternativní paliva pak činila 2,8 % (79,2 gramu CO2).

Zdroj: europa.eu
reklama
Nejnovější články
Samsung uvedl odolný tablet Galaxy Tab Active 3 Samsung uvedl odolný tablet Galaxy Tab Active 3
Samsung je jednou z mála společností, která nadále aktivně vyvíjí tablety. Novinkou v jejím výrobním programu je nyní Galaxy Tab Active 3. Jak už napovídá název, jde o vysoce odolnou variantu tabletu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Mercedes ukázal funkční prototyp eko elektromobilu Vision AVTR s AI Mercedes ukázal funkční prototyp eko elektromobilu Vision AVTR s AI
Mercedes-Benz vyvinul velmi zajímavý elektromobil Vision AVTR na motivy filmu Avatar. Nyní představil i jeho funkční prototyp. Uvidíte způsob jeho ovládání, schopnost krabího pohybu i další detaily.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Samsung Exynos 2100 by s 5nm technologií měl běžet na 2,91 GHz Samsung Exynos 2100 by s 5nm technologií měl běžet na 2,91 GHz
Samsung chystá nové procesory Exynos a nyní se začíná místo modelu 1000 mluvit o verzi 2100. Ta by měla mít 8 jader a to nejrychlejší má běžet až na frekvenci 2,91 GHz. I proto by neměl stačit na Snapdragon 875.
28.9.2020, aktualita, Milan Šurkala
Apple iOS 14 už běží na čtvrtině zařízení Apple iOS 14 už běží na čtvrtině zařízení
Nový mobilní operační systém Apple iOS 14 zažil opravdu rychlý start. Za necelý týden se dostal na více než 25 % zařízení. Novinkou jsou např. widgety, které lze umístit mezi ikonky aplikací.
22.9.2020, aktualita, Milan Šurkala
Sony Xperia 5 II přichází s podporou natáčení 4K při 120 fps Sony Xperia 5 II přichází s podporou natáčení 4K při 120 fps
Společnost Sony nadále vyvíjí smartphony a své štěstí chce zkusit s novým modelem Xperia 5 II. Ten je zajímavý především tím, že jako první zvládá natáčení 4K videa při 120 fps. Máme zde i 120Hz displej.
20.9.2020, aktualita, Milan Šurkala