www.svetmobilne.cz
>
>

Pokuty EU za emise CO2 pro Ferrari a Aston Martin

Pokuty EU za emise CO2 pro Ferrari a Aston Martin
, , aktualita
Auta registrovaná v EU musí splňovat náročné emisní limity. Vedle klasických emisních norem to je také maximální spotřeba vyjádřená emisemi CO2. Za nesplnění jsou vyměřeny vysoké pokuty a za rok 2015 toto postihne jen společnosti Aston Martin a Ferrari.



reklama
Evropská unie se snaží znatelně snižovat emise CO2 u automobilů, čehož dosahuje tvrdými pokutami za každý gram CO2 navíc nad limit. I proto se dnes tak moc rozmáhá downsizing, který umožní papírově výrazně snížit spotřebu, ačkoli ta se v praxi až tak znatelně nesnižuje, což ostatně ukázal i náš článek o downsizingu. Jediní dva výrobci, kteří předepsané limity v roce 2015 nesplnili, byly automobilky Aston Marting Lagonda a Ferrari.


Aston Martin Vanquish S


Pro rok 2015 byl stanoven limit 130 gramů CO2/km (to odpovídá spotřebě 5,6 litru benzinu na 100 km, resp. 4,9 litru nafty). Pokud průměr všech prodaných aut výrobce překoná tuto hranici, za první gram CO2 je vyměřena pokuta 5 EUR, za druhý 15 EUR, za třetí 25 EUR a za každý další gram pak 95 EUR. To vše se násobí počtem prodaných aut.

Protože ale někteří vyrábí menší a někteří větší automobily, předepsaný (tzv. specifický) limit pro každou automobilku se liší. Pro rok 2015 je tedy nastaven jako 130 + 0,0457×(M-1372 kg), kde M je průměrná hmotnost vozů výrobce. Pokud je tedy průměrná hmotnost automobilů výrobce o 100 kg vyšší než 1372 kg, jeho cílový limit je o 4,57 gramů CO2 vyšší. Např. Fiat tak kvůli svým lehkým autům musel splnit limit 120,2 gramů, zatímco Jaguar Land Rover měl díky takřka dvoutunovému průměru limit až 178 gramů.

Všichni velcí výrobci své specifické limity splnili. I když mnoho jednotlivých automobilek se do limitů nevešlo, EU umožňuje vytvářet "koncerny" a neúspěšné automobilky tak "dotovat" ekologičtější automobilkou. Např. VW, Seat a Škoda se vešly pod limit a vyrovnaly tak mnohem vyšší emise u Porsche nebo Bugatti (to překročilo svůj limit 3,4×).


Ferrari 488 GTB


Pokud jde o malé výrobce s méně než 10 tisíci registracemi v EU, limit může být výjimkou nastaven individuálně a při méně než 1000 registracích limit neexistuje vůbec. Zatímco velké automobilky se tedy na základě hmotnosti pohybují někde okolo hranice 130 gramů, např. Lamborghini má nastavený limit na 325 gramů, Maserati na 255 gramů, Aston Martin na 310 gramů nebo Ferrari na 295 gramů.

A právě poslední dvě automobilky jako jediné nedokázaly splnit dané limity. Aston Martin dosáhl na 312,204 gramu, tedy je 2,204 gramu přes limit. Při registraci 1449 aut by tedy pokuta měla činit 36.370 EUR (cca 1.000.000 Kč). Ferrari je na tom hůře, to už dosáhlo na 299,448 gramu CO2, což je 4,448 gramu přes limit. Každé auto tak dává pokutu 182,56 EUR, celkově při 2250 registracích to dělá 410.760 EUR (11,1 milionu korun). To je cena dvou Ferrari 488 GTB (na obrázku výše). Pro zajímavost, kdyby Porsche nebylo v koncernu s VW (pro tyto účely emisí), muselo by za každé registrované auto zaplatit přes 2600 EUR, celkově pak téměř 170 milionů EUR! To je 4,6 miliardy Kč.


Peugeot 108


Nejnižší emise pak vykazují především francouzské automobilky. Nejlepší je Peugeot s průměrem pouhých 103,7 gramu CO2 na km. Druhé je Mitsubishi se 104,6 gramy, následují opět francouzské automobilky jako je Renault se 105,3 gramu a Citroen se 105,7 gramu. Na páté pozici se opět objevují Japonci s Toyotou a 108,3 gramu. Průměrné emise osobních aut registrovaných v EU byly pro rok 2015 na hodnotě 119,5 gramu CO2. Pokud jde o typ motoru, většina vozů měla naftový motor (51,8 %, průměrně 119,2 gramu CO2), na benzin vyšlo 45,4 % registrací (122,5 gramu CO2) a alternativní paliva pak činila 2,8 % (79,2 gramu CO2).

Zdroj: europa.eu
reklama
Nejnovější články
WhatsApp Business: nová aplikace pro firmy WhatsApp Business: nová aplikace pro firmy
WhatsApp vydal na vybraných trzích svou novou aplikaci zaměřenou na menší firmy a podnikatele, kteří jejím prostřednictvím mohou snáze komunikovat se svými zákazníky. V čem se WhatsApp Business liší?
20.1.2018, aktualita, Jáchym Šlik
MWC 2018: Místo LG G7 vylepšené LG V30 s umělou inteligencí? MWC 2018: Místo LG G7 vylepšené LG V30 s umělou inteligencí?
Okolo nové vlajkové lodi LG se stále něco děje. Výrobce měl vývoj vrátit na začátek, navíc podle nové strategie má být nový model představen až ve chvíli, kdy bude potřeba. Na MWC 2018 bychom se místo toho měli dočkat vylepšeného LG V30.
20.1.2018, aktualita, Jáchym Šlik
Tesla a Apple mají nejhorší koncepci autopilotů, vede GM Tesla a Apple mají nejhorší koncepci autopilotů, vede GM
Navigant srovnal technologie autonomních vozidel od 19 různých výrobců. Fanoušky společností Tesla a Apple jistě nepotěší, že řešení těchto dvou firem byla nejhorší. Naopak ti nejlepší předbíhají dobu.
19.1.2018, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Samsung Galaxy A8 (2018) přicestoval na český trh. Jaká je cena? Samsung Galaxy A8 (2018) přicestoval na český trh. Jaká je cena?
Samsung přináší na český trh před měsícem představený model střední třídy Galaxy A8. Mezi jeho přednosti patří voděodolnost, displej 18,5:9 s tenkými rámečky a duální přední fotoaparát. Zrovna levný však smartphone není.
19.1.2018, aktualita, Jáchym Šlik
Fuchsia OS: podívejte se, jak vypadá nový systém od Googlu Fuchsia OS: podívejte se, jak vypadá nový systém od Googlu
Už delší dobu se mluví o třetím operačním systému od Googlu s názvem Fuchsia. Dosud nebyl oficiálně oznámen ani není jasné jeho určení, redaktor webu Ars Technica však systém spustil na svém Pixelbooku a podělil se s námi o své dojmy.
19.1.2018, aktualita, Jáchym Šlik