Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Ostrava kupuje dva nové elektrobusy, vyrobí je v Ostravě

25.10.2017, Milan Šurkala, aktualita
Na severu Moravy se elektromobilita v MHD začíná brát čím dál vážněji a ostravský dopravní podnik rozšíří počet svých elektrobusů o další dva od Ekovy Electric. Ty budou nabízet technologii průběžného superrychlého dobíjení.
Včera jsme vás informovali o tom, že Hranice na Moravě budou mít jako první plně elektrickou MHD v Evropě. Na Moravě to ale zdaleka není jediný dopravce, který má ve vozovém parku elektrobusy. Velký počet jezdí i v Třinci a samotná Ostrava a její dopravní podnik DPO vlastní již čtyři elektrobusy SOR. Ten první má za sebou již sedm let provozu. Dlouho se zde nic nedělo, nicméně již brzy se tu objeví dvojice nových a bude je mít na svědomí dokonce ostravská firma Ekova Electric. To, že sídlí v Ostravě, není náhoda. Jde totiž o dceřinou společnost Dopravního podniku Ostrava. Ekova doposud vyráběla elektrobusy jen pro zahraničí (např. Německo a Švédsko).
 
Ekova Electric
 
zdroj: dokumentace veřejné zakázky
 
Po peripetiích s výběrovým řízením se tentokrát zadařilo a Ekova Electric již brzy dodá dva nové elektrobusy Electron 12. Každý z těchto vozů bude stát 13,92 milionu Kč, přičemž samotné baterie stojí opravdu nemalých 5,1 milionu Kč. Součástí dodávky budou dvě mobilní nabíjecí stanice s 25kW výkonem (systém 3x400V AC/32A) a cenou přes 1,03 milionu Kč dohromady. Součástí je také jedna velká nabíjecí stanice za 12,17 milionu Kč, kde se bude elektrobus průběžně dobíjet.
 
Počítá se totiž s tím, že po zhruba 50 minutách jízdy se na točně v Ostravě-Svinově (Svinov, mosty, dolní zastávka) bude zhruba 10 minut dobíjet. To bude probíhat s pomocí ramena (systém OPP), které se k elektrobusu připojí nahoře na střeše. V tomto případě bude do autobusu maximálně ládovat až neuvěřitelných 450 kW, kolik se ale bude skutečně využívat v praxi, zatím nevíme. 450 kW je skoro 4krát více než co nyní používá Tesla u svých Superchargerů. Za těchto 10 minut by tak mohlo být nabito 75 kWh a pochopitelně bude využita i rekuperace brzdné energie. Počítá se s denním dojezdem 350 km s tím, že to bude umožněno i díky až 15 krátkým rychlonabíjením denně.
 
Na akumulátory je poskytována 6letá záruka, po které by nemělo dojít k výraznému poklesu kapacity a elektrobus je projektován na 12 let provozu. Vozidlo je vybaveno synchronním elektromotorem LSM280-3400 s maximálním výkonem 155 kW. Ten má být bezúdržbový s proběhem 1 milion kilometrů. Celková hmotnost vozu činí 18 tun.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama