reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Orgány EU schvalují sledování řidičů: povinné omezovače i kamery do aut

, , aktualita
Orgány EU schvalují sledování řidičů: povinné omezovače i kamery do aut
Orgány Evropské unie chtějí bezpečnější silnice, a tak nové vozy mají být podle schválených návrhů zákonů vybavovány mnoha novými softwarovými omezovači. Těšme se na omezovače rychlosti i testery alkoholu a sledovací kamery.
Orgány EU schvalují sledování řidičů: povinné omezovače i kamery do aut
Je to jen pár dní, co se zvedla nevole vůči záměru automobilky Volvo instalovat do svých vozů kamery, které budou sledovat uživatele, zda se soustředí na silnici. Spolu s dalšími senzory se měla testovat i únava řidiče nebo to, zda není pod vlivem návykových látek. Mnozí tak předpovídali rychlou smrt této automobilce, protože takové vozy by si už údajně nikdo nekoupil. Jak jsme ale naznačovali v závěru, tyto systémy vyvíjí i jiné automobilky a navíc budou s největší pravděpodobností povinné. Evropská komise je totiž už i schválila a nyní půjde návrh této legislativy do Evropského parlamentu, který se včera "vyznamenal" přijetím Článku 11 a 13. Toto schvalování by mělo proběhnout patrně někdy v průběhu září. EU a její orgány si od toho slibují záchranu 25 tisíc lidských životů do roku 2038.
 
Rychlost
 
Jde o to, že by všechna nově uvedená a homologovaná auta od května 2022 (a všechna nová auta obecně od května 2024) měla být vybavena několika bezpečnostními prvky, které by měly zvýšit bezpečnost na silnicích a více omezovat řidiče v jeho případně nebezpečném chování. Jedním z nich je systém Intelligent Speed Assistance (ISA) neboli omezovač rychlosti, který na základě GPS souřadnic i kamer pro rozpoznávání značek bude sledovat, zda řidič nepřekračuje rychlost. Pokud uzná za vhodné, může dokonce omezit výkon motoru a vůz tak přibrzdit. Poněvadž něco takového by mohlo být v mnoha situacích extrémně nebezpečné a nikoli naopak (např. při předjíždění), řidič by měl mít možnost toto "přebít" výraznějším stiskem pedálu plynu. Každopádně i tak může být hodně nebezpečné, když vůz při nějakém manévru najednou ubere plyn a budete s ním muset najednou bojovat a přemlouvat ho ke zrychlení.
 
Stejně jako u výše zmíněného Volva, i tato legislativa počítá s kamerami mířícími do prostoru posádky (zejména řidiče) a bude jej kontrolovat, zda dává pozor, není unavený a podobně. Další novinkou mají být systémy pro zjištění, zda řidič není pod vlivem alkoholu nebo drog. V takovém případě by vůz ani nedovolil řidiči odjet. Dalšími povinnými prvky bude automatické brždění před překážkou, varování před opuštěním jízdního pruhu, varovná signalizace při nouzovém zastavení a ekvivalent černé skříňky z letadel. Velký bratr opravdu přichází.