reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Obří americké pickupy: o 45 % vyšší riziko zabití chodců než u normálních aut

23.11.2023, Milan Šurkala, aktualita
Obří americké pickupy: o 45 % vyšší riziko zabití chodců než u normálních aut
Obří rozměry moderních amerických pickupů začínají být vážným bezpečnostním problémem. Kapoty mají tak moc vysoko, že významně omezují výhled těsně před auto. I statistiky ukazují, že takové pickupy při nehodách s chodci vykazují značně vyšší riziko usmrcení.
Rozměry amerických pickupů narostly za poslední roky do tak obludných rozměrů, že začíná být velkým problém vidět chodce přes vysokou kapotu a statistiky smrtelných úrazů i ukazují, že tyto vozy mají mnohem horší čísla. Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) se podívala na téměř 18 tisíc nehod, které zahrnovaly jedno "osobní" auto a jednoho chodce, celkem bylo identifikováno téměř 3000 různých typů vozidel. Vozy byly rozděleny do 6 kategorií, s výškou kapoty do 30" (cca 0,75 m), 30"-40" (cca 0,75 - 1 m) a nad 40" (nad 1 m), pro každou tuto skupinu pak byla auta rozdělena ještě na ta, která měla ostrý vysoký předek s malým sklonem, a ta, která měla kapotu i přední masku více skloněnou.
 
Velikost pickupu
autor: SkinheadSportBiker1, CC BY 2.0, přes Flickr
 
A statistiky nejsou pro tyto vysoké vozy (přičemž typickým příkladem je právě takový americký pickup) vůbec příznivé. Ostrý předek s málo skloněnou, ale nízkou kapotou, stejně jako středně vysoká kapota s větším sklonem se ve statistikách nijak neprojevila a bylo zde podobné zastoupení smrtelných zranění jako u nejnižších více skloněných kapot. Když se ale přešlo na středně vysokou kapotu (30" až 40") s nízkým sklonem, to už riziko smrtelné nehody vzrostlo o 26 %. V případě vysokých kapot nad 40" už bylo v zásadě jedno, zda měl vůz kapotu více skloněnou nebo ne. V obou kategoriích bylo dosaženo okolo 44-45 % navíc.
 
Zde připomeňme, že NHTSA sice hodlá aktualizovat vyhodnocování bezpečnosti vozů o systémy ADAS (jak už to má Euro NCAP - což ostatně kdysi nejbezpečnější auta s 5 hvězdičkami klidně poslala na nulové hodnocení, své by o tom mohl vyprávět Renault Zoe). Bohužel s vyhodnocováním ochrany chodců se zde prozatím nepočítá.
 
Zdroj: obrázek (autor: harry:nl, CC BY-NC-SA 2.0, přes Flickr)


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama