reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Nissan: repasované baterie pro Leaf za poloviční cenu

9.4.2018, Milan Šurkala, aktualita
Výměna akumulátorů je u elektromobilů finančně velmi náročná, což vynikne ve srovnání s cenou takového auta jako ojetého. Nissan proto začal nabízet repasované 24kWh baterie za podstatně nižší ceny. 
Hlavním problémem elektromobility jsou baterie a téměř vše s nimi spojené od ekologie výroby přes velikost, hmotnost, nízkou kapacitu, pomalé dobíjení až po cenu. A právě cenu se snaží vyřešit automobilka Nissan, jejíž Leaf je nejprodávanějším elektromobilem na světě. Začne totiž nabízet repasované 24kWh články za výrazně nižší cenu než je u těch nových.
 
Nissan Leaf
 
Cena nové 24kWh baterie např. v Japonsku činí 650 tisíc jenů, což je zhruba 125 tisic korun. Pokud si člověk chce koupit ojetý elektromobil, koupě nové baterie je něco dost pravděpodobného a při těchto částkách bude tvořit značnou část ceny vozu. Za nový 30kWh akumulátor pak zaplatíte 800 tisíc jenů (155 tisíc Kč) a za 40kWh verzi z nového Leafu druhé generace pak 820 tisíc jenů (160 tisíc Kč). 
 
Baterie pro Nissan Leaf
 
Repasovaná 24kWh baterie naproti tomu vyjde jen na 300 tisíc jenů, v přepočtu tedy na zhruba 60 tisíc korun. To už je akceptovatelná částka a srovnatelná s tím, kolik se nezřídka musí investovat do vstupní údržby ojetých naftových vozů. Krok Nissanu by měl díky levnějším bateriím zvýšit i cenu ojetých elektromobilů a rozprášit obavy zákazníků nad tím, že jej za pár let neprodají nebo prodají za extrémně málo peněz. Tím by se tedy měl nepřímo podpořit i prodej nových elektromobilů. Program výměny baterií začne v květnu, prozatím ale bude k dispozici pouze v Japonsku. Repasi baterií (výměnu článků nebo celých modulů) provede společnost 4R Energy Corp. 
 
Připomeňme, že degradace baterií v Nissanu Leaf je bohužel nadprůměrná a činí dle jedné ze studií 3,1 % ročně. Může za to např. fakt, že Nissan používá jednoduché vzduchové chlazení místo mnohem běžnějšího a účinnějšího kapalinového. To je však také dražší. U 30kWh baterií je prý degradace ještě mnohem vyšší, tam ale studie měla nedostatečný počet vzorků. 
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama