Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Německé DHL kupuje 2500 elektrických Fordů Transit

20.8.2017, Milan Šurkala, aktualita
Německá doručovací služba Deutsche Post DHL Group a automobilka Ford společně představily nové poštovní dodávky StreetScooter Work XL postavené na bázi Fordu Transit. Budou poháněny výhradně elektřinou.
I když elektromobily jsou dnes stále ještě něčím extra a pro běžné použití nejsou mnohdy vhodné díky stále nedořešeným technologiím (velké, těžké baterie s dlouhým nabíjením) a infrastrukturou, najde se několik odvětví, kde už dnes dávají perfektní smysl. Jedním z nich je poštovní doručování, kdy při vykládání nemusí běžet motor naprázdno (nebo se nemusí pořád startovat) a elektrické poštovní vozy mohou snížit také emise ve městech. I proto Deutsche Post DHL Group a automobilka Ford přichází s novou elektrickou dodávkou StreetScooter Work XL.
 
StreetScooter Work XL
 
Novinka využívá základů známé dodávky Ford Transit. Využívá modulárního systému, kdy je možné vůz osadit bateriemi s kapacitou 30 kWh až 90 kWh, což by mělo stačit na dojezd 80 až zhruba 200 kilometrů. Podporuje až 22kW nabíjení, což by mělo znamenat, že průměrně se automobil bude nabíjet okolo 3 hodin podle toho, jak moc se baterie za směnu skutečně vybijí. StreetScooter Work XL má objem nástavby 20 krychlových metrů a měl by pojmout i kolem 200 balíčků.
 
StreetScooter Work XL při rozvážce
 
V roce 2017 bude dodáno prvních 150 vozů, které budou vyrobeny v německých Cáchách. Do konce roku 2018 by DHL chtělo používat již 2500 těchto vozů. Každý automobil by měl ročně ušetřit okolo 5 tun CO2 a 1900 litrů nafty. Při 2500 vozech by to dělalo 12500 tun CO2 a 4,75 milionu litrů nafty ročně.
 
Jak už je ale u těchto prohlášení zvykem, výrobci mají tendenci si je přikrášlovat. Jeden vůz tedy opravdu nespálí naftu s emisemi 5 tun CO2 ročně (což odpovídá oněm 1900 litrům nafty), nicméně na výrobu elektřiny pro tyto vozy se vypustí rovněž nemálo emisí. Mým skromným odhadem jsou emise CO2 zhruba ve výši někde kolem 3 tun CO2 ročně (nájezd cca 20 tisíc km ročně × spotřeba 25-30 kWh/100 km včetně ztrát × emise 550 g CO2 na jednu vyrobenou kWh v Německu). A poněvadž Němci z diskutabilních důvodů odstavují jaderné elektrárny, emise patrně budou v budoucnu dále růst. I přesto lze říci, že by se výsledné emise mohly snížit zhruba o třetinu.
 
StreetScooter Work
 
již používané menší elektrické dodávky StreetScooter Work
 
Připomeňme, že DHL již nějakou dobu používá vlastní elektrické dodávky StreetScooter Work a Work L, které vidíte na obrázku výše.
 
Zdroj: ford.com


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama