Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Natahující elektrovůz iEV X se nabíjí ze zásuvky, solárem i šlapáním

8.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
Na Kickstarteru se objevil zajímavý elektromobil iEV X. Jeho délku lze natahovat, aby pojal více osob i nákladu, netradiční je také způsobem nabíjení. K dispozici je nejen tradiční zásuvka, ale i solární panel na střeše a lidský pohon pedály.
Elektromobilitu si každý představuje trochu jinak a své chce říci i malinký elektromobil iEV X, resp. jeho lepší verze iEV X+. Jde o malinké autíčko pro jednu osobu s rozměry 160 cm na délku, pouhých 78 cm na šířku a 135 cm na výšku. Pokud ale chcete odvézt dva pasažéry, auto se může natáhnout na 190 cm (uprostřed zůstane 30cm díra). Má-li se odvézt i náklad, lze ho natáhnout až na 220 centimetrů (některé obrázky výrobce udávají až 240 cm). Hmotnost vozítka iEV X je pouhých 115 kilogramů, ve verzi iEV X+ je to pak 145 kg. Vůz má 4 kola s pneumatikami 120/70 R12.
 
iEV X
 
Základní verze má limitovánu maximální rychlost na 25 až 45 km/h (podle státních regulací těchto vozítek) a její 48V baterie má postačit na ujetí 40-60 km. Velikost baterie sice výrobce neudává, ale vzhledem k udávané spotřebě 2 kWh na 100 km bude patrně okolo 1 kWh. iEV X+ může jet až 60 km/h a 72V baterie má vydržet na ujetí 80-120 kilometrů.
 
iEV X
 
Pokud jde o nabíjení, obě dvě verze podporují nabíjení pomocí zásuvky za poměrně dlouhé 3 hodiny (vzhledem ke kapacitě by to mělo být v řádu desítek minut při pomalém nabíjení). Podporováno je i "rychlé" nabíjení na přání (nabití za 30 minut). Verze iEV X+ umí i nabíjení přes Robotic Charging System pomocí výsuvných zrcátek. Obě verze mají solární panely, v případě základní verze o výkonu 40 W, u lepší je to pak 60 W. To rozhodně není moc, ale při průměrném českém 5hodinovém slunečním svitu by tak každý den bylo nabito 200 Wh, což by mělo stačit na ujetí 10 kilometrů, resp. 300 Wh a 15 kilometrů. U verze iEV X+ je navíc možné si pomoci šlapáním (až 35 W), takže by se vozítko nemuselo v podstatě skoro vůbec nabíjet a ještě si i zacvičíte. Ale musíte parkovat na slunci.
 
iEV X solární panel
 
Obě varianty mají 7" 1080p displej, rádio a podporu Bluetooth. Nechybí ani zadní kamera a 50W audio systém. Lepší varianta má navíc i GPS trackovací systém proti zlodějům, může mít polohovatelný volant, má také 200W topení.
 
iEV X
 
Prvních 5 zájemců může mít slabší verzi za 1850 EUR v kampani na Kickstarteru, po vyprodání pak kampaňová cena roste na 3250, případně 3850 EUR a po jejím ukončení se bude prodávat za 4250 EUR. V případě iEV X+ si ale už musíte přichystat 7850 EUR (po ukončení kampaně 8250 EUR). Cílem je vybrat téměř 189 tisíc EUR. Zatím si však vozítko nikdo neobjednal.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama