Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Moc chytrých věcí kolem nás

30.10.2013, Pavel Kovač, úvaha
Samsung nedávno vydal své "chytré hodinky". V domácnostech na stěně visí chytré televize, v kapsách máme chytré telefony a někdo má dokonce chytrou pračku. Co stojí za touto módou? Přináší nějaká úskalí, či posun k lepšímu?
Kapitoly článku:
  1. Moc chytrých věcí kolem nás
  2. Chytré hodinky jako třešnička na dortu

Vše začalo u chytrých telefonů


Pojem "chytrý" se začal používat hlavně u telefonů. Znamenal pouhý fakt, že v sobě telefon nesl nějaký operační systém, který vyvinul obvykle někdo jiný než samotný výrobce. Nebyl šitý přímo na míru danému telefonu. A přestože některé telefony měly svůj systém, který toho uměl opravdu hodně, nebyl chytrý. Nebyl cool a vymřel. Vymřel však jen z povědomí a např. Nokia stále prodává daleko více obyčejných "hloupých" telefonů, než těch chytrých. K čemu je nám vlastně chytrý telefon?





Chytrý telefon nám dokáže synchronizovat kontakty s cloudem, dokáže říci, jak je venku i bez toho, abychom otáčeli hlavou. Také se dozvíme, co se děje na druhé straně planety, nebo se dokonce podíváme na aktuální snímky z Marsu. Zkrátka máme přístup k informacím. To jsme však měli vždy. Vždy jsme mohli poslat dopis, nebo vyslat poslíčka. Pouze se změnil onen "ping" z řádů dnů, týdnů až měsíců na milisekundy. Informace k nám proudí rychleji, je jich víc, ale to je opravdu všechno. Onen chytrý telefon je stále stejně hloupý jako ten poslíček, co přenášel zprávu do sousedního království. Co nevěděl, to zkrátka nevymyslel. Telefon vám také těžko změní zprávu, co posíláte své drahé, tak, aby byla pro ni optimální.

Tím samozřejmě nechci říci, že by chytré telefony neměly smysl. Jen je potřeba je stále nazývat telefony. Nic chytrého v nich není. Chytré jsou pouze tak, jak jsme chytří my. Některé programy, či nově nazýváno aplikace, nám sice mohou připadat chytré, ale ve skutečnosti to tak není. Jsou to totiž jen programy, co jsou svou jednoduchostí a elegantností uživatelsky přívětivé. Dříve jsme si museli nejprve vyhledat autobusový spoj, zakoupit jízdenku na nádraží a teprve pak se vydat na cestu. Dnes si to vše uděláte z pohodlí domova. Ale co je na tom chytrého? V dobách neelektronických se musela jízdenka kupovat pěkně s předstihem. Nikdy člověk netušil, zda vlak pojede na čas. Poté nastoupil věk internetu a lidé si začali zjišťovat spoje přes internet. Věděli, jaké má vlak zpoždění. Proč se těmto vlakům neříkalo "chytré vlaky"? Uměly toho víc. Podávali bez zásahu průvodčích o sobě nějaké informace. Proč se jim tak tedy neříkalo? Byl to totiž přirozený vývoj. A slůvko "vývoj" je zde velmi důležité.





Vývoj telefonů prostě nemohl skončit jinak. Každá firma si nemohla vyvíjet svůj operační systém a přizpůsobovat si jej pouze pro své potřeby. Na to jich zde bylo prostě moc. Pokud by na trhu existovali jen dva nebo tři hráči, tak se možná (opravdu jen možná) každý uchýlí ke svému systému. Telefon by byl stále telefonem, uměl by to, co umějí "chytré" telefony, akorát by se jim tak neříkalo. Zkrátka přirozený vývoj. Náhoda tomu však chtěla jinak a s nástupem operačních systémů se musel marketing nějak vypořádat s propagací něčeho nového. Pokud to zákazníkům předvedou jako běžný telefon, tak neuspějí. Vymysleli slůvko smart (chytrý) a měli vyhráno. Co se ovšem stane, když nastoupí další generace telefonů, co mají třeba stejný skok, resp krůček, ve vývoji, jako přechod z běžných k chytrým? Začnem jim říkat geniální telefon? Nebo co třeba trikordér, či univerzální komunikátor? Je to úplně jedno. Pořád to bude jedno a to stejné. Telefon.


Od chytrých televizí až k pračkám


Prakticky stejně je na tom televize. Dřív fungovalo několik málo kanálů a divák si musel vybrat. Postupně se kanály přidávaly a divák se v nich začal ztrácet. Televize se připojily na internet, aby mohly zobrazovat fotografie či videa z YouTube. A najednou jsou chytré? To, že umí více vstupů, neznamená, že jsou chytré. Opět to byl přirozený vývoj a výrobci se nějak museli poprat s přísunem dat do televize. Jak se s tím popereme? Přidáme jiný systém výběru vstupů a začnem tomu říkat chytrá televize. Heuréka!





Opět je to docela zvláštní postoj lidí. Zvláštní je, že se nechali doslova zmasírovat kampaní a hromadně se kupují chytré televize. Přestože většině lidí na stole leží notebook, který má HDMI výstup a v kombinaci s obyčejnou televizí je o mnoho chytřejší, než všechny chytré televize dohromady. Stačí zapojit jeden kabel. Ano, lenost zapojit jeden kabel poskytla marketingu skvělou příležitost uvést zcela nový produkt. Ale je to tak správně. Onen nový produkt se dobře prodává, jsou finance na vývoj dalších a přirozený vývoj pokračuje dál.





Celý předchozí text byl záměrně ohnivý proti slůvku "chytrý", jen proto, aby si všichni uvědomili, oč v dnešním článku jde. Chytrá televize, chytrý telefon, chytrá pračka, chytré brýle, chytrá lednička, chytré auto, chytrá manželka (schválně, kolik čtenářů si tohoto všimne) a v neposlední řadě chytré hodinky jsou stále jen nástroje naší vůle, či zájmu. Nejde o to, jak daný telefon je chytrý, ale co s daným telefonem budeme ve výsledku provádět. Velmi zajímavé je sledovat, co s daným telefonem dělají různí lidé. Skoro by se mohlo zdát, že čím chytřejší je telefon, tím hloupější je uživatel. Je to moc jednoduché členění, ale něco pravdy na něm asi bude. Možná je totiž pojem "chytrý telefon/televize/cokoli" pro spoustu lidí jakousi nadějí, že začnou být chytří i oni. Třeba si to ani neuvědomují, ale marketing v tomto ohledu zafungoval zcela skvěle. Přiměl lidi si myslet, že daný produkt jim pomůže v běžném životě a současně jim to vlastně nedával nikterak najevo. Ve výsledku to může být zcela naopak.
reklama