Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Mobilní nabíječka EV od VW řeší i recyklaci akumulátorů

29.12.2018, Milan Šurkala, aktualita
Nové mobilní rychlonabíječky Volkswagenu mají řešit drtivou většinu neduhů. Mají být rychlé, snadno instalovatelné, neměl by být problém s infrastrukturou a dokonce vyřeší i problematiku recyklace akumulátorů.
Společnost Volkswagen prezentovala svou vizi rychlonabíječek pro blízkou budoucnost, která by měla vyřešit drtivou většinu neduhů, se kterými se potýkají dnešní nabíječky elektromobilů. Půjde totiž o snadno výměnnou mobilní nabíjecí stanici, kterou je možné přepravit na libovolné místo, kde je potřeba. Není tedy třeba složitě budovat novou infrastrukturu, stačí jen baterie pravidelně vyměňovat (a nabíjet někde jinde, kde už infrastruktura je), nebo ji připojit k nějakému pomalejšímu zdroji nabíjení, který zajistí, že se množství energie bude průběžně doplňovat.
 
Mobilní nabíječka elektromobilů Volkswagen
 
Tato mobilní rychlonabíječka pojme 360 kWh, což plně nabije 3-4 elektromobily s dnešními největšími akumulátory a zhruba kolem 6-10 EV se standardními (VW tvrdí až 15 EV). Pokud množství energie klesne pod 20 %, nabíječka by měla být na stejném místě vyměněna za plně nabitou. Samozřejmostí je ale také možnost připojit nabíječku na stávající infrastrukturu a průběžně ji tak udržovat nabitou. Díky tomu tak lze nabídnout rychlonabíjení v podstatě kdekoli, kde je potřeba díky internímu akumulátoru, aniž by bylo nutné výrazněji řešit elektrické rozvody. Samozřejmostí je, že v takovém případě nepokryje větší množství rychlonabíjení krátce za sebou. Podporováno má být nabíjení stanice s až 30 kW. Sama nabíječka pak zvládne poskytovat až 100 kW. Celkem lze nabíjet maximálně 4 vozy najednou, dva stejnosměrným proudem, dva střídavým.
 
Mobilní nabíječka elektromobilů Volkswagen
 
První tyto mobilní nabíječky budou instalovány ve Wolfsburgu v první polovině roku 2019 a pro další města se plánuje nasazení od roku 2020. Volkswagen vidí smysl také v tom, že města a jiné organizace si pomocí mobilních nabíječek mohou otestovat zájem o nabíjení EV předtím, než na témže místě začnou budovat skutečnou pevnou nabíječku. Systém ale neřeší jen infrastrukturu, rychlost nabíjení a zatížení sítě, které pomáhá díky internímu akumulátoru opět spíše vyrovnávat a nikoli vytvářet nárazové špičky, ale řeší také recyklaci akumulátorů.
 
Odpůrci elektromobilů totiž často argumentují tím, že použité baterie lze jen těžko recyklovat a tvoří vysokou zátěž pro životní prostředí. Faktem je, že když kapacita akumulátoru v elektromobilu klesne po mnoha letech pod určitou hodnotu, může být vykoupena a dále používána. Pro EV je kritický stav samotné baterie, protože významně ovlivňuje dojezd. Nicméně pokud má akumulátor EV stále např. 70-80 % své původní kapacity, nic nebrání repasi článku a jeho dalšímu použití právě v těchto rychlonabíječkách, kde může sloužit ještě dalších mnoho let.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama