Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Mercedes-Benz uvedl vodíkový hybrid GLC F-CELL

15.11.2018, Milan Šurkala, aktualita
Mercedes-Benz myslí na budoucnost, o které se spekuluje, zda bude na vodík nebo elektřinu. Jeho nové SUV s názvem GLC F-CELL spojuje obojí. Jde totiž o vodíkový hybrid, jezdí na elektřinu ze zásuvky i tu vyrobenou z vodíku.
Je jasné, že budoucnost automobilů bude výrazně odlišná než dnes. Ať už jde o zavádění autonomního řízení nebo o samotný pohon. Více než stovka let benzinu a nafty se pomalu chýlí ke konci a zatím není jasné, zda bude náhradou elektřina nebo vodík (s jehož pomocí si auto elektřinu samo vyrobí). Nový Mercedes-Benz GLC F-CELL situaci také nerozhodl, spojuje totiž obě tyto koncepce do jedné, poněvadž jde o vodíkový hybrid. Má tedy palivový článek, který dokáže z vodíku vyrábět elektřinu, tu lze ale do baterie nabít i z tradiční zásuvky. Uživatel vozu tak není omezen elektrickým dojezdem, neboť do dvou nádrží z uhlíkových vláken lze natankovat až 4,4 kg vodíku pod standardizovaným tlakem 700 barů.
 
Mercedes-Benz GLC F-CELL
 
Jenže i to může být problém, neboť po celém Německu je jen 50 vodíkových stanic. Do konce roku 2019 by jich ale měla být stovka a dlouhodobý výhled počítá dokonce se 400 stanicemi. To by s rostoucím počten nabíjecích stanic mělo zajistit, že by se uživatel už opravdu nemusel příliš omezovat (natankování nádrže vodíku trvá 3 minuty). Při spotřebě zhruba 1 kg vodíku na 100 km je možné ujet přibližně 430 km na vodík, nicméně papírově je díky hybridní technologii uváděna spotřeba jen 0,34 kg na 100 km dle normy NEDC. Každopádně baterie moc velikosti nepobrala, Mercedes-Benz totiž uvádí jen o 51 km navíc v hybridním režimu.
 
Mercedes-Benz GLC F-CELL
 
Tyto režimy jsou zde hned čtyři. První Hybrid používá oba způsoby, nechává generovat elektřinu palivovým článkem v nejoptimálnějším nastavení a špičkové odběry energie bere z baterie. Režim F-CELL udržuje baterii nabitou pořád stejně a palivový článek ji akorát dobíjí na tutéž úroveň. Spotřebováván je tedy pouze vodík. Režim Battery bere elektřinu z baterie, která není dobíjena palivovým článkem, což se hodí jen na krátké vzdálenosti. Charge pak dává prioritu co největšímu nabití baterie. Všechny režimy využívají rekuperace brzdné energie.
 
Výrobce udává spotřebu 13,7 kWh elektrické energie na 100 km a vůz má elektromotor o maximálním výkonu 155 kW. Nebude prodáván, k dispozici má být jen formou pronájmu v sedmi německých městech (Stuttgart, Düsseldorf, Berlín, Hamburk, Frankfurt, Mnichov a Kolín nad Rýnem). Součásti pronájmu bude také kompletní servis vozu. Program bude mít na starosti Mercedes-Benz Rent a poběží od jara roku 2019.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama