Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Mercedes-Benz EQS nabídne elektrický dojezd až 770 km

4.4.2021, Milan Šurkala, aktualita
Automobilka Mercedes-Benz poodhalila techniku nového luxusního elektrického sedan EQS. Novinka má nabídnout elektrický dojezd až 770 km. V prodeji bude i jako čtyřkolka a záruka na akumulátor bude na ujetí 250 tisíc km.
O novém elektromobilu Mercedes-Benz EQS jsme už několikrát hovořili. Víme, že jde o rekordně aerodynamické auto ve třídě čtyřdvéřových sedanů s koeficientem odporu pouhých 0,20 Cd (čelní plocha činí 2,51 m2). K dispozici bude s 10modulovým akumulátorem s 90 kWh nebo 12modulovým se 107,8 kWh. To má zajistit dojezd až 770 km dle WLTP. Otázkou je, jak se něco takového dá dosáhnout, když Mercedes udává spotřebu 16,0-19,1 kWh/100 km u EQS 450+ a 16,9-20,0 kWh/100 km u EQS 580 4MATIC+ (to spíše napovídá hodnotám okolo 500 km). V tomto případě ale byla použita starší norma NEDC, která je ještě méně přesná než WLTP. Maximální rychlost je omezena na 210 km/h.
 
Mercedes-Benz EQS
 
EQS 450+ nabídne maximální výkon 245 kW a točivý moment 568 Nm, ten putuje na zadní kola. EQS 580 4MATIC+ je čtyřkolkou s maximálním výkonem až 385 kW a 855 Nm (oba motory jsou permanentně excitované synchronní). V tomto případě lze počítat s až 290kW rekuperací (u verze se zadním pohonem je rekuperace z trakčních důvodů omezena), má také vektorování točivého momentu mezi nápravami. Systémy vyhodnocují chování vozu 10000krát za sekundu.
 
Mercedes-Benz EQS
 
Akumulátory jsou typu Li-Ion NMC s poměrem 8:1:1. To znamená snížení na 10 % kobaltu, nicméně některé automobilky jsou se zastoupením ještě mnohem níž. Na druhou stranu si Mercedes dovoluje dávat na akumulátor záruku 10 let, resp. na ujetí 250 tisíc km. Podporuje rychlé 200kW DC nabíjení (22kW přes AC), nicméně využívá standardní 400V napětí (nikoli vyšší 800V). 300 km dojezdu tak může být nabito za 15 minut.
 
Akumulátor může být před nabitím zahřát nebo zchlazen podle toho, jak je potřeba (bere do úvahy teplotu v naplánovaném místě nabíjení). Navigace do odhadů započítává více faktorů, jako jsou dynamické reakce na zácpy, jízdní styl, teplotu, nastavení topení/klimatizace, profil trasy, obsazenost nabíječky, možnost platby a dalších. Podporováno je Plug & Charge, kdy stačí jen připojit auto k nabíječce a systém se sám postará o platbu (bude fungovat např. u Ionity). V Japonsku je možné obousměrné nabíjení, tedy EQS může sloužit jako zálohovací buffer a nabíjet ostatní.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama