Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Mazda vysvětluje krátký dojezd MX-30, chce tím snižovat skutečné emise

1.1.2020, Milan Šurkala, aktualita
Nové elektrické SUV Mazda MX-30 překvapilo nebývale krátkým dojezdem kvůli malému 35,5kWh akumulátoru. Má to však svůj důvod, který nyní Mazda i vysvětluje. Jsou za tím emise za celý životní cyklus vozu.
Také Mazda přišla se svým prvním plně elektrickým autem. Je jím model MX-30, ten však vyvolal rozhořčení kvůli svému malému 35,5kWh akumulátoru. To je překvapivě nízká hodnota, která zaručuje teoretický dojezd jen 200 km dle normy WLTP. Připomeňme, že např. konkurenční Hyundai Kona Electric má s 39,2kWh akumulátorem teoretický dojezd 289 km a ve verzi 64kWh akumulátorem pak až 449 km. Mazda nicméně nyní prozrazuje, proč zvolila jen tak nízkou hodnotu.
 
Mazda MX-30
 
Za vším stojí celoživotní emise vozu. Zatímco samotný provoz je ekologičtější, a to dokonce i u nás s vysokým podílem uhelných elektráren, výroba akumulátorů je velká ekologická zátěž a čím větší akumulátor je, tím delší dobu trvá, než nižší emise z provozu vyrovnají vyšší emise z výroby. Dle Mazdy by s větším akumulátorem taková situace ani nemusela nastat a elektromobil by byl vždy horším a ekologicky nepříznivější variantou než srovnatelné auto s naftovým motorem. Zde je ale nutno říci, že to pochopitelně záleží na tom, jak se vlastně elektřina v místě, kde je daný elektromobil provozován, vyrábí. V takovém Norsku se emise srovnají podstatně rychleji než třeba v Německu a tam opět o něco rychleji než třeba u nás.
 
Graf Mazda MX-30
 
Z tohoto důvodu má Mazda MX-30 jen 35,5kWh akumulátor, aby byla skutečně ekologičtějším vozem. Díky menšímu a lehčímu akumulátoru by měl být vůz i úspornější v provozu, což má být další výhodou. Připomeňme, že MX-30 má maximální výkon 105 kW a točivý moment 260 Nm, s 50kW DC rychlonabíjením se pak na 80 % nabije za 30-40 minut. Při použití 22kW AC nabíjení to pak na 100 % zvládne za 4,5 hodiny. Jde o nepříliš velký crossover s rozměry 4395 mm na délku, 1795 mm na šířku a 1570 mm na výšku, rozvor má hodnotu 2655 mm. Zajímavostí jsou dveře, které se otevírají opačně jako u Mazdy RX-8, ty přední o 82°, zadní o 80°. Zaváděcí cena první edice činí 899.900 Kč.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama