reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Lotus Evija: šílený elektrický hypersport přináší 2000 koní

18.7.2019, Milan Šurkala, aktualita
Britský Lotus je znám svými lehkými sportovními vozy, které více vynikají svou lehkostí a ovladatelností než výkonem. Nová elektrická Evija to ale změní. Tento hypersport totiž přinese rekordních 2000 koní.
Na trhu elektrických hypersportů bude za chvíli pěkně nabito. Elektromotory dovolují snadno dosahovat extrémních výkonů a otázkou jen je, jak do auta narvat dostatečné množství akumulátorů, aby auto vydrželo jet alespoň chvíli rychle a stihlo se rychle nabíjet i vybíjet (při potřebě výkonu). Máme zde např. Pininfarina Battista s výkonem 1900 koní, objevit se má i Tesla Roadster a nyní se do klubu přidal britský Lotus. Jeho elektrická Evija ale nebude tradičním lehkým sportovním vozem s nepříliš vysokým výkonem, ale elektrické extrémně výkonné monstrum. Jeho elektromotory s 98% efektivitou totiž slibují výkon 2000 koní (1471 kW) a točivý moment až 1700 Nm. Každý ze čtyř elektromotorů tak má vyšší výkon než jakýkoli běžný dosud vyrobený Lotus.
 
Lotus Evija
 
To má stačit ke zrychlení z 0 na 100 km/h pod 3 sekundy, nicméně dá se předpokládat, že se bude pohybovat spíše někde kolem dvou, když mu to na 300 km/h má zabrat méně než 9 sekund (ostatně mezi 100-200 km/h to má být okolo tří a mezi 200-300 km/h pak okolo 4 sekund). Maximální rychlost bude omezena na 320 km/h. Je jasné, že extrémní výkony budou znamenat i extrémní spotřebu a výrobce tvrdí, že v Track Mode vydrží jet naplno po dobu 7 minut.
 
Lotus Evija
 
Akumulátor dovoluje nejen rychlé vybíjení (2000 kW), ale také rychlé nabíjení. Už dnešní nejrychlejší nabíječky zvládnou 350 kW, což má znamenat nabití 80 % akumulátoru za 12 minut a plné nabití za 18 minut. Podporováno je ale i 800kW nabíjení, což už má zajistit plné nabití do 9 minut. Velikost akumulátoru nebyla zmíněná, ale podle těchto čísel by se měla pohybovat někde okolo 90 kWh. Dle normy WLTP má akumulátor vydržet na 400 km jízdy, to ale znamená pochopitelně "normovanou" jízdu.
 
Lotus Evija
 
Hypersport obouvá 20" a 21" pneumatiky Pirelli Trofeo R, nezapomnělo se ani na inteligentní distribuci točivého momentu k jednotlivým kolům pro vylepšení jízdních vlastností. Zajímavý je i design vozu, zejména co se týče obrovských otvorů před zadními koly i za nimi, které současně tvoří zadní světla. Přední světla jsou laserová, a to jak pro běžná, tak i dálková. Klasická zrcátka tu nenajdete, místo nich jsou tu kamery. V interiéru je zploštělý volant a zajímavá středová konzole.
 
Lotus Evija
 
Nechybí pochopitelně moderní připojení na cloud, které dovoluje např. ukládání údajů o dosažených traťových časech. Lotus má v plánu vyrobit pouze 130 kusů tohoto vozu. Cena každého z nich bude činit 1,7 milionu britských liber (v přepočtu 48,4 milionů Kč). Přestože Lotus už patří čínské automobilce Geely, Evija bude vyráběna v Británii.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama