Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Lordstown Motors: podezřelé objednávky, elektrický prototyp v plamenech

13.3.2021, Milan Šurkala, aktualita
Startupů, které chtějí přinést na svět elektrické vozy, je spousta. Jedním z nich je i Lordstown Motors, nicméně mnoho kroků firmy vyvolává pochybnosti. Ani zdaleka neexistuje 100 tisíc údajných objednávek.
Koncem roku 2019 jsme vás informovali o projektu Lordstown Motors, který vznikl téměř "z čistého nebe" a do jednoho roku chtěl začít vyrábět elektrický pickup Endurance. Když uvážíme, že samotné Tesle to trvá několik let, a to už i po prezentaci prototypu, šlo o podezřele optimistické plány. A jak to vypadá, opatrnost je na místě. Společnost Hindenburg Research vydala zprávu, která rozkrývá podezřelé skutečnosti. Zásadní osobou je tu Steve Burns, který kdysi šéfoval společnosti Workhorse. Mimochodem, ta měla získat obrovský kontrakt na elektrické poštovní dodávky pro USPS, ale z toho sešlo a hodnota akcií firmy šla chvilkově dokonce až na čtvrtinu proti hodnotě ze začátku února.
 
Lordstown Endurance
 
Ale zpět k Burnsovi. Ten opustil Workhorse v únoru 2019 kvůli neefektivnímu nakládání s penězi na vývoj a nestíhání termínů. Jen o pár měsíců později založil nový startup Lordstown Motors, který v listopadu prezentoval pickup Endurance. Šlo v podstatě o projekt, který původně vyvíjel u Workhorse a který pak automobilka zrušila, přičemž došlo k převodu duševního vlastnictví na Burnse. To se ale v zásadě týkalo jen designu. Spolu s tím si Burns "odnesl" i 6000 předobjednávek. A zde nastává to nejzajímavější.
 
Lordstown Endurance
 
Ukazuje se, že údajných 100 tisíc předobjednávek se vůbec nezakládá na pravdě a jde jen o vyjádření zájmu. Tedy bez závazku odebrat jakékoli vozy, bez zálohy,... A tak mezi touto stovkou tisíc "předobjednávek" najdeme např. 14 tisíc od společnosti E Squared. Ta má dva zaměstnance a sídlí v bytě jednoho z nich. Když měli zástupci společnosti říci, co vlastně firma dělá, tak nebyli schopni rozumně odpovědět (jakýsi hybridní poskytovatel flotilových vozů, který ale nemá žádnou flotilu). Podobných společností, které vyjádřily zájem nad těmito pickupy, je mnoho. Nezřídka šlo jen o pár měsíců staré firmy s virtuálním sídlem.
 
Kauza pokračuje dál, a tak vozy, které se měly začít vyrábět už na sklonku minulého roku, zatím existují jen v prototypech. Neprošly zatím žádnými homologačními zkouškami a první prototyp navíc při testech v lednu shořel.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama