Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Koncept trucku Shell Airflow Starship se solárními panely

25.4.2018, Milan Šurkala, aktualita
Shell a Airflow Truck Company představují nový koncept tahače Starship. Ten je výrazně aerodynamický pro co nejnižší spotřebu paliva. K tomu mu mají dopomoci i solární panely na střeše návěsu a další vychytávky.
V dnešní době se hodně hraje na ekologii a výrobci se předhání v tom, jak udělat úspornější auta (alespoň na papíře, aby vyhověli náročným legislativním požadavkům). Společnost Shell je známý výrobce pohonných hmot a maziv, nicméně s nástupem elektromobilů už prozíravě hledá cesty, kam se ubrat do budoucna. Proto spojil své síly se společností Airflow Truck Company a společně pracují na konceptu úsporného tahače Starship.
 
Shell Airflow Starship
 
klikněte pro zvětšení
 
Aby byl co nejúspornější, dává velký důraz na aerodynamiku jeho karoserie z uhlíkových vláken, což zahrnuje např. aktivní masku chladiče. Pokud motor nepotřebuje chladit, maska se uzavře, což sníží aerodynamický odpor. Naopak v zimě to pomáhá rychlejšímu zahřátí motoru. Na návěsu jsou dokonce výklopné panely, které dále snižují odpor vzduchu díky tomu, že návěs pak nekončí "krabicově".
 
Shell Airflow Starship návěs
 
Shell se pak postaral např. o oleje s nízkou viskozitou. Poháněna je jen jedna zadní náprava (konfigurace 6×2), což snižuje hmotnost i odpory. Naproti tomu zde bude u druhé zadní nápravy elektromotor, který pomůže tahači vyjet prudké kopce při menší zátěži spalovacího motoru a s tím opět při nižší spotřebě. Pochopitelně se počítá s rekuperací. Použity jsou také pneumatiky s nižším valivým odporem, vpředu 295/75 R 22,5, vzadu pak 445/50 R 22,5.
 
Shell Airflow Starship solární panely
 
Tím to ale nekončí. Celá střecha návěsu je pokryta solárními panely. Jak jsme si ale nedávno řekli už i v našem článku o solárních autech, nelze ani trochu počítat s tím, že by tyto panely mohly pohánět celé auto. My jsme odhadli výkon na lehce přes 6 kW, v případě Shellu se pak mluví o 5 kW. Ty napájí 48V baterii, která pak pohání věci jako jsou světla, stěrače, elektriku v interiéru, chladič motoru při konverzi na 12 V nebo klimatizaci, pokud se konvertuje na 120 V.
 
Základem tahače je však klasický 15litrový 6válcový naftový motor Cummins X15 s výkonem 400 koní a točivým momentem přes 2500 Nm. Na zadní kola se pak dostává pomocí 18stupňové automatické převodovky Eaton. Nádrž má kapacitu na 380 litrů nafty. Celková hmotnost tahače může být až 80 tisíc liber (cca 36 tun).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama