Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Kolik bude stát elektrický kamion Tesla Semi?

25.11.2017, Jáchym Šlik, aktualita
První nákladní vozidlo od Tesly bude znatelně levnější, než se předpokládalo. Dokonce se objevují pochybnosti, podle kterých je cena nižší, než kolik by stála samotná baterie. Automobilka už pro svůj kamion získala prvního většího zákazníka.
Elektrický kamion Tesla Semi si vysloužil převážně pozitivní kritiku, většina lidí však odhadovala velmi vysokou pořizovací cenu, která měla být hlavní překážkou v rozšíření nové technologie. Podle nejnovějších informací, které Tesla zveřejnila na svých oficiálních stránkách, by vozidlo nemělo být zase o tolik dražší než modely se spalovacím motorem. Základní varianta Tesla Semi s dojezdem 300 mil (480 km) vyjde na 150 tisíc dolarů, tedy 3,2 milionu korun. Za variantu s dojezdem 500 mil (800 km) si bude americká automobilka účtovat 180 tisíc dolarů, v přepočtu 3,8 milionu korun. Dalších 20 tisíc dolarů (420 tisíc korun) je nutné řpiíst za rezervaci. Nejdražší budou kusy z první série, které vyjdou na 200 tisíc dolarů, stejnou částku si potom zájemci zaplatí ještě za rezervaci.
 
 
Jen pro srovnání, průměrná cena tahačů s dieselovým pohonem se na americkém trhu pohybuje okolo 120 tisíc dolarů. Pokud se navíc splní sliby Elona Muska o spotřebě pod 2 kWh za míli, mohl by se nákup elektrického tahače mnoha dopravcům vyplatit. Někteří odborníci dokonce cenu považují za až podezřele nízkou s přihlédnutím k současným cenám baterií. Tesla sice nezveřejnila konkrétní kapacitu baterie ve svém tahači, ale podle odhadů je očekáváno použití 1MWh baterie. Nyní se tedy spekuluje nad tím, zda se Tesle nepodařilo dosáhnout výrazného průlomu, který umožní znatelně snížit výrobní cenu baterií. Ať už je tomu jakkoliv, Elon Musk má první velké zájemce o Tesla Semi.
 
25 vozidel si objednal kanadský řetězec supermarketů Loblaws, který si stanovil cíl snížit do roku 2030 svou uhlíkovou stopu o 30 %. A právě přechod na elektricky poháněná vozidla by mohl být jedním ze způsobů, jak toho docílit. Dokonce čtyři desítky těchto kamionů objednala americká přepravní firma J. B. Hunt, patnáct jich bude testovat Walmart. Tesla Semi má mít nejen ekonomičtější a ekologičtější provoz než naftové kamiony, ale díky moderním technologiím nabídne řidičům vyšší bezpečnost a pohodlí během řízení. Objevují se však také kritické ohlasy, třeba že se Tesla měla zaměřit spíše na kvalitu brzd a jiné aspekty než na zrychlení.
 


reklama