Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak
Komentáře od jiriji
Ale to už naprosto není pravda, že před deseti lety stál samotný srovnatelný článek 10x více. NCR18650B, který tehdy používala Tesla do modelu S, se ­"kupodivu­" stále vyrábí. Zadejte si ho do Heuréky a klidně si ho v od 180Kč koupíte. Stál snad v 2011 dva tisíce? Navíc mě jako spotřebitele naprosto nezajímá jak klesá nějaká teoretická nákupní cena,ale cena za kterou si pak 1kWh koupím v BEV ­- a tam už to tak slavné není,že?
Ano, je spoustu složení i více velikostí ­- NO A CO?? Je to stejně ­"relevantní­" argument, jako kdybychom se bavili o parametru kW­/l u spalovacích motorů a Vy argumetoval, že přece existují sedany,kombi a diesely a benzíny ;­-­) Měrná hustota uložené energie je tu od toho,aby šla porovnat nezávisle na formátu článku a jeho složení. I kdybyste nám vypsal všechny kombinace písmenek v abecedě, tak tím nezastřete zřejmý fakt, že energetická hustota komerčně používaných článků se za posledních deset let nikam významně nepohnula a už vůbec násobně, jak se tvrdí v médiích.. Porovnávám porovnatelné se stejným použitím, tj. to co Tesla používala v BEV před deseti lety a co používá dnes, dělal to pro ni ten samý Panasonic,špička v oboru, data hovoří jasně. Aktuální NCR20700B má 659 Wh­/l, 224 Wh­/kg , deset let starý NCR18650B 676Wh­/l 243Wh­/kg...
Odpovědět0  0
Cena baterií se za 10let snížila na desetinu? No jistě je to možné u nějakých mega předražených baterek.., dnes už nejsou tak nenažraní a hlavně asi mají už za sebou nějaký vývoj a ví jak na to.. Ale to podstatné, tj. samotné články se cenově nijak významně neposunuly, v současnosti naopak cena stoupá.
Baterie do Tesly S stála 600­-700tKč, rád se podívám na odkaz, kde se dá koupit něco podobného za desetinu..
Je to to samé jako s měrnou kapacitou, údajně se také zlepšila 10x, realita je tak 20%, u nových 20700 je dokonce měrná hustota uložené energie menší než přechozích u článků 18650...
Také nikde není řečeno, že se v průběhu nabíjení musí nabíjecí výkon významně snižovat...zdá se, že výrobci nabíječek se snaží z nabíjení odstranit fázi CV, která posledních 20­-30% násobně prodlužuje.. Vzhledem k tomu, že články jsou provozovány pod jmenovitým nabíjecím napětím, lze toho dosáhnout...
Odpovědět0  0
Tak to jsme fakt rádi, že tu máme génia v podobě Mirka55, který strčí do kapsy nejen všechny inženýry například Toyoty,ale současně zdá budoucí vývoj v této oblasti. Ale zjevně nikdy neslyšel například o vysokoteplotní elektrolýze, která má elektrickou účinnost větší jak 100%, výrobu vodíku pomocí bakterií za pomocí fotosyntézy, o ukládání vodíku do vodíkové pasty či pomocí něho syntetizovat skutečná uhlíkově neutrální paliva,atd... Holt čím méně někdo o problematice ví, tím větší je ­"odborník­" ;­-)
Odpovědět0  0
...vyrobit BEV s dojezdem 1000km i více mohou přece už dnes.. stačí jednoduše navýšit velikost baterie, limit 3500kg to umožňuje :­-)
Odpovědět0  0
Přepočtená kapacita 4000mAh jednoho Li­-on článku je necelých 15Wh, tj. při 200W je nabíjen víc jak 13x větším výkonem. To odpovídá tomu, jako kdyby 85kWh baterie Tesly byla nabíjena 1130kW :­-­) Nemluvě o tom, že ta je navíc chlazená a plný nabíjecí výkon se ­"vyskytuje­" jen na počátku nabíjení vybité baterie. A ani nezmiňuji o tom, že Xiaomi ­(alespoň u telefonu, který jsem měl­) nastavuje konečné nabíjecí 4.35V místo ­"klasických­" 4.2V, což sice zvyšuje dostupnou kapacitu,ale značně snižuje životnost. Moje osobní zkušenost s rychlonabíjením mobilu jiné značky ­(a to s ­"pouhými­" 30W­) je taková, že je fajn mít nabito do půl hodiny,ale po roce už byl byl pokles výdrže znatelný a to jsem nabíjel jednou za 2­-3 dny...
Odpovědět0  0
A já znovu opakuji, že jsem nikde netvrdil, že baterky jsou jen Tesla, zvláště když se Tesla jen chlubí cizím peřím, protože vývoj dělá Panasonic. Jenže objemová energetická hustota se přechodem na 21700 nesnížila jen u Panasonicu, ale obdobné parametry mají například i články stejných rozměrů ­(INR21700­) od LG i SDI,stačí nahlédnout do datasheetů..
Fakta jsou jasná ­- tak neztrácejte zbytečné čas dohadováním a raději pro nás udělejte nějaký test na Digimánii;­-)
Odpovědět0  0
Když chcete slovíčkařit, tak jsem nikde nenapsal, že baterky jsou jen Tesla, ani že se nemění články a když napíšu, že se kapacita zvýšila od roku 2012 o pár procent , nerovná se to automaticky, že ­" hustota Lion článků neustále roste­" .
Smyslem mého původního příspěvku bylo upozornit, že navzdory neustálým informacím o zdokonalování li­-on článků je reálné zvýšení měrné kapacity článků celkem zanedbatelné, proběhlo zejména mezi lety 2012­-2016 a odehrává se v oblasti optimalizace a výměny jednoho parametru za druhý a čachrováni s nominální­/typickou­/maximální kapacitou.
A já se neřídím tím co kde kdo napíše, ale datasheety příslušných článků, protože k nim navrhuji BMS..
Když už machrujete s rozměry a technologiemi, tak byste také mohl vědět, že Tesla 21700 je ve skutečnosti Panasonic NCR21700A s typickou kapacitou 5000mA, tj. má měrnou energii ­(743W­/l­) menší než 18650­/3500mA ­(762W­/l­) a tudíž to ­"neustálé­" zvyšování hustoty uložené energie v tomto případě bylo poklesem ;­-­)
Uvidíme, zda když Panasonic slibuje o 5% kapacity navíc, nebude to vykoupeno znatelnými ústupky v jiných parametrech.
Není problém vyrobit článek se skutečně významně vyšší kapacitou ve stejném objemu, stačí použít tenčí elektrody,separátor atd, ale např. proudová zatížitelnost poklesne natolik, že článek nebude použitelný třeba v EV..
Odpovědět0  0
..jste podlehl mediální masáži, že se stále zvyšuje ­"hustota Li­-Ion článků­" což je tedy mimochodem od člověka s technickým přehledem jako jste Vy, dost husté vyjádření :­-­) Ale zpět k věci ­- energetická hustota energie uložené v li­-on článcích nijak výrazně neroste, stačí porovnat hodnoty NCR18650B ­(rok 2012 ­- 676W­/l ­) použité v prvních Teslách a dnes vyráběných NCR18650GA ­- 693W­/l . Je to jen velmi mírný pokrok v mezích zákona :­-­)
Roste hustota energie uložené v sestavených bateriích, díky optimalizaci jejich konstrukce a přechodem na větší rozměry článků 20700,21700. Co se zlepšuje výrazněji je vnitřní impedance a životnost.
Odpovědět0  0
Ne že by to nebylo fuk, ale když už i mě to uhodilo do očí, tak byste si to mohl opravit ­- tenhle procesor rozhodně nemá 15M tranzistorů, jakkoliv by se to mohlo zdát hodně ;­-)
Odpovědět0  0