Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Japonská Toyota Crown dostává i vodíkový pohon, na natankování ujede 820 km

11.11.2023, Milan Šurkala, aktualita
Japonská Toyota Crown dostává i vodíkový pohon, na natankování ujede 820 km
Jen málo automobilek vidí smysl ve vodíkovém pohonu. Jednou z nich je japonská Toyota, která představila luxusní "sedan" Crown nejen v hybridní, ale právě také i vodíkové variantě. Slibuje až 820km dojezd.
Zatímco většina automobilek řeší bezemisní vozidla pomocí akumulátorových elektromobilů, je i pár automobilek, které vedle nich zkouší také ty vodíkové. Sem patří např. Toyota, která má na trhu vodíkový Mirai, a nyní pro japonský trh uvedla i podobný "sedan" Crown. Vypadá sice spíše jako hatchback, ale jde o 4dvéřovou karoserii. Tento vůz je zajímavý svými možnostmi pohonu, vedle klasického hybridu totiž bude nabízen i ve vodíkové variantě.
 
Toyota Crown
 
Jeho palivový článek je schopen poskytnout max. výkon 128 kW (174 koní) a máme tu 3 nádrže na celkem 141 litrů vodíku (64 vepředu, 52 uprostřed a 25 vzadu). Skladování vodíku probíhá pod vysokým tlakem 70 MPa. Poněvadž vodíkový elektromobil je pořád elektromobil, o samotný pohon se tu stará elektromotor. Ten má max. výkon 134 kW (182 koní) při 6940 otáčkách a jeho max. točivý moment je 300 Nm od 0 do 3267 otáček. Max. trvalý výkon činí 48 kW. Palivové články nemají rády velké výkyvy poskytovaného výkonu, a tak se tu o vykrývání energetických špiček stará 4Ah akumulátor, který je nabíjen např. oním palivovým článkem.
 
Toyota Crown
 
Výrobce hovoří o tom, že je vůz schopen ujet 148 km na 1 kg vodíku, což by znamenalo těžko uvěřitelnou spotřebu 0,68 kg H2/100 km dle WLTC (Mirai má papírových 0,79-0,89 kg, skutečným majitelům bere spíše lehce přes 0,9 kg). Podle Toyoty by tato verze měla být schopna ujet 820 km na jedno natankování.
 
Toyota Crown
 
Nejde o malé auto, má rozměry 5030×1890×1475 mm při rozvoru 3000 mm. Dle výrobce je sice 5místné, ale tomu moc neodpovídá užitečná hmotnost. Vůz totiž sám o sobě váží 2000 kg, jeho celková hmotnost je pak 2275 kg, což značí užitečnou hmotnost pouhých 275 kg. Pokud jde o hybridní verzi, tak ta má 2,5litrový benzínový čtyřválec s max. výkonem 136 kW při 6000 otáčkách a točivým momentem 225 Nm při 4200-5000 otáčkách. Ten je kombinován s elektromotorem o max. výkonu 132 kW (trvalý 40 kW) a momentu 300 Nm, přičemž tu najdeme 4,3Ah akumulátor. Líbí se vám vodíková koncepce Toyoty, nebo byste raději hybridní variantu?
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama