Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Indický tuk-tuk Piaggio Ape dostal po 70 letech elektrickou verzi E-City

20.12.2019, Milan Šurkala, aktualita
Základem indické městské dopravy jsou tříkolky zvané tuk-tuk, přičemž jde obvykle o Piaggio Ape se zhruba 70letou historií. Nyní se dostává na trh i elektrická verze Ape E-City, která má pomoci smogové situaci v indických městech.
Pokud jste někdy byli v Indii a nějakém z větších zdejších měst, tak víte, že je tu neuvěřitelný chaos, hluk a zápach. Člověk má někdy pocit, že je snad ve výfuku auta a ne pod otevřeným nebem. Indická vláda chce řešit tuto situaci a spustila tak program FAME (Faster Adoption and Manufacturing of Hybrid and Electric Vehicles), který např. snižuje obdobu DPH na elektrická a hybridní vozidla ze 12 % na 5 %. Této situace chce využít i Piaggio Vehicles Pvt Ltd (indická pobočka italského Piaggia), které pro zdejší trh už 70 let vyrábí tříkolku Ape, známou také jako tuk-tuk. Představuje totiž jeho elektrickou verzi Piaggio Ape E-City.
 
Piaggio Ape E-City
 
Technické údaje o elektrické verzi zatím neznáme, výrobce však prezentuje obchodní model. V 10 indických městech bude celkem 50 poboček SUN Mobility Quick Interchange Station, kde bude možné vyměnit vybitý akumulátor za nabitý a řidič tak nemusí řešit nabíjení. Celá výměna má zabrat okolo 2 minut a tříkolka bude opět připravena k použití. Výhodou má být menší znečištění ve městech (otázkou zde samozřejmě je "ekologičnost" výroby zdejší elektřiny, tedy přesun znečištění někam jinam) i menší hluk. Že se toho dá dosáhnout, dokazuje i čínská Šanghaj, která je navzdory podobnému chaosu díky obrovskému množství elektrických motorek výrazně tišším městem než ta indická.
 
Tyto stanice by měly být postaveny už do března 2020 a měly by zvládnout 150 výměn za den. Díky tomu, že si řidič baterii jen pronajímá (v podstatě včetně "paliva"), je cena nového tuk-tuku a vstupních investic na úrovni spalovací verze. Pochopitelně to ale potrvá nějaké to desetiletí, než se elektrický tuk-tuk stane něčím naprosto běžným v ulicích indických měst.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama