Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Hořící elektromobily: časované bomby na silnicích?

4.2.2019, Milan Šurkala, článek
Hořící elektromobily: časované bomby na silnicích?
Požáry elektromobilů jsou velkým tématem. Máme se elektromobilů a jejich akumulátorů bát, nebo jde naopak o bezpečnější automobily než ty se spalovacími motory? Podívejme se také na historii známých požárů elektromobilů.
Kapitoly článku:
V této kapitole se podíváme na nejčastěji propírané případy, kde se vznítil elektromobil a také na to, které případy měla na svědomí skutečně technologie elektromobilu jako taková a kdy šlo o vznícení, které by se mohlo úplně stejně tak stát i autu se spalovacím motorem. Faktem nicméně je, že ne u všech případů došlo ke zdárnému vyšetření příčiny požáru.
 
Jedním z prvních požárů elektromobilů byl čínský model Zotye M300 EV postavený na základu Fiatu Multipla. Kvůli nedostatečné kontrole kvality se v dubnu 2011 vznítily články v prostoru pod zadními sedadly.
 
Chevrolet Volt
 
autor: NHTSA, U.S. Department of Transportation [Public domain], přes Wikimedia Commons
 
Pro nás je mnohem zajímavější situace kolem Chevroletu Volt z června 2011. Testovací vůz, který v USA u NHTSA prošel crash testem, se vznítil dlouhé 3 týdny po testu. V listopadu 2011 se agentura na baterie Voltu podívala podrobněji a zjistila, že docela rády hoří. Společnost Chevrolet tak na začátku roku 2012 provedla úpravy vozu tak, aby byl akumulátor po nehodě lépe chráněn. Od té doby byl v podstatě klid. Asi poslední požár Voltu byl v lednu 2015 kvůli závadě na elektroinstalaci, tedy nic se samotným elektrickým pohonem.
 
 
Zajímavostí jsou časté požáry Fiskeru Karma. První z nich se odehrál v prosinci 2011, kdy s sebou auto vzalo i celý dům. Jenže baterie byla v pořádku a vůz se ani nenabíjel. Ani v druhém případu v květnu 2012 v Texasu nešlo o problém akumulátoru, začalo hořet jinde a vzal s sebou opět celý dům. Také v srpnu 2012 se oheň začal šířit odjinud, přesněji z přední části, kde byl spalovací motor. Nakonec se zjistilo, že za požár mohl vadný ventilátor. Ten pak prošel úpravou. A nakonec tu máme Karmy zaplavené v důsledku záplav po hurikánu Sandy v říjnu 2012. Tento slavný případ se vyznačuje hned 16 shořelými vozy. A kupodivu ani tentokrát za oheň nemohl lithiový akumulátor starající se o elektrický provoz, ale slaná voda v řídící jednotce. O oheň se tak postaral zkrat v klasické elektroinstalaci.
 
Hurikán Sandy způsobil na stejném terminálu, kde byly i Karmy, požár třech Toyot v říjnu 2012. Lépe řečeno, shořel zde jeden plug-in Prius a další dva Priusy (klasický a plug-in) už začaly doutnat. Dalších 2000 hybridů Toyota zůstalo v pořádku, pokud se tedy bavíme o hoření. Tzn. incident zde postihl 0,14 % vozů Toyota s akumulátory. Faktem nicméně je, že ze zhruba stejného množství vozů se spalovacími motory neshořel ani jeden.
 
V lednu 2013 se stala věc, která nejprve nebyla spojená s automobily, ale letadly. Nová letadla Boeing 787 Dreamliner byla vybavována Li.Ion akumulátory společnosti GS Yuasa a ty se zrovna moc nevyznamenaly. Kvůli problémům s akumulátory pak měla letadla nějakou dobu zákaz létání. Akumulátory stejného výrobce pak začaly hořet v březnu 2013 v elektromobilu Mitsubishi i-MIEV při testování akumulátoru v továrně. Jen o 3 dny později začaly doutnat články v akumulátoru Outlanderu PHEV u jednoho z dealerů automobilky. Vůz stál nabitý v klidu jeden den, když došlo k incidentu. Za celý problém mohla změna výrobního procesu u GS Yuasa. Mitsubishi pozastavilo výrobu i prodej hybridů a elektromobilů až do srpna 2013.
 
 
V roce 2013 se to rozhořelo i u Tesly. V říjnu 2013 se muži s Teslou Model S podařilo na dálnici srazit kovový díl z náklaďáku, který v ochranném krytu udělal téměř 8 cm velkou díru. Vůz detekoval problém s akumulátorem, vyzval muže k okamžitému zastavení a opuštění vozidla. Řidič tak učinil, vystoupil a vůz za chvilku shořel. Incident s nárazem do stromu a následným požárem se v říjnu 2013 a Modelem S stal ještě v Mexiku. Jen o měsíc později, v listopadu 2013 se po poškození spodku rozhořela další Tesla Model S. Ještě tentýž měsíc se rozhořela nabíječka, v důsledku čehož automobilka začala instalovat teplotní pojistky a redukovat rychlost nabíjení při nestálých dodávkách elektřiny. Opravdu nešťastný závěr roku.
 
I když se v únoru 2014 rozhořela další zaparkovaná Tesla, vůz se tehdy nenabíjel a všechny elektrické součásti (v souvislosti s elektrickým pohonem) byly nedotčené, takže zde nešlo o požár z důvodu, že by šlo o elektromobil. O chvíli později pak Tesla nahradila hliníkový štít akumulátoru speciálním třívrstvým krytem, který byl znatelně odolnější i proti nárazu ve vysokých rychlostech. I přesto se dále objevovaly problémy s proraženými kryty.
 
Požáry se překvapivě vyhýbaly Nissanu Leaf, který má sice slabé chlazení akumulátoru, což zapříčiňuje i jeho nízkou životnost (rychleji klesá maximální dojezd ve srovnání s jinými elektromobily), ale jinak vykazuje zajímavé vlastnosti. První požár Leafu se stal až v září 2015, příčina je ale neznámá a podle všeho nešlo o akumulátor. První incident s Leafem se sice stal ještě o rok dříve, ale ani zde nebyl problém v autě samotném, ale v nabíječce. Ostatně zatímco Toyoty a Fiskery po záplavách hořely, Leafy po tsunami ve Fukušimě navzdory výraznému poškození nikdy nezačaly hořet. Je otázkou, proč Nissany hoří tak málo, přestože jde o nejprodávanější elektromobil.
 
 
Další Tesla se totiž rozhořela v lednu 2016 na Superchargeru v Norsku, kde šlo o zkrat v elektrické soustavě. Jeden z více propíraných požárů se stal v srpnu 2016, kdy Tesla Model S zobrazila varování o problémech s akumulátorem při předváděcí jízdě ve Francii. Řidič zastavil, všichni vystoupili a do 5 minut bylo po autě. To se Tesla zrovna nepředvedla. Problém byl identifikován v nesprávném utažení jednoho z elektrických zapojení, které běžně utahuje robot, v tomto případě šlo ale o chybu člověka. V říjnu 2016 shořela další Tesla při nabíjení ve Velké Británii. Otázkou je, zda za oheň mohla nehoda, která se stala asi 2 měsíce před požárem. Šlo jen o malý ťukanec a oheň se začal šířit z přední levé části, nikoli od akumulátoru. Byla zde ale řídící jednotka, která měla na starosti nabíjení.
 
 
Se zvyšováním počtů elektromobilů se také začala zvyšovat četnost hořících kusů. Srpen 2017 byl ve znamení nehody další Tesly, která v Kalifornii po nárazu do budovy začala hořet. Rok 2018 pak přinesl už plejádu požárů. Jedním z nich bylo zahoření hybridního Porsche Panamera v Thajsku při nabíjení v březnu 2018. V březnu 2018 se v Kalifornii rozhořela i další Tesla, tentokrát Model X. Vůz byl v režimu autopilota, který ale nesprávně vyhodnotil betonovou bariéru a řidič sám nereagoval. Po nárazu vůz začal hořet a šlo tak o další Teslu, která po nárazu skončila v plamenech.
 
Nemalou dohru má květnová jízda 18letého Barretta Rilleyho. Ten byl v březnu 2018 chycen za rychlou jízdu, přičemž mu v důsledku toho rodiče nechali zapnout omezovač rychlosti jeho Tesly S na 85 mph (137 km/h). Při servisním úkonu v jiném servisu byl ale omezovač deaktivován a v květnu 2018 jel Rilley 116 mph (187 km/h), když ztratil kontrolu nad vozem, v jen o trochu nižší rychlosti trefil zeď i sloup. Auto bylo úplně zničeno už samotným nárazem a pasažéři s největší pravděpodobností mrtví, takže následný požár už podle všeho nebyl příčinou jejich smrti. Zde se ale ukázalo, že akumulátory mají onu nebezpečnou vlastnost dalšího vznícení po jejich poškození. Tato Tesla se totiž vznítila znovu na odtahovém vozidle a ještě jednou po odtažení. Automobilka je kvůli požáru a deaktivaci omezovače rychlosti u soudu.
 
 
Už o měsíc později, v červnu 2018, se rozhořela další Tesla S v Los Angeles. Chodci tehdy varovali řidiče, že se z jeho vozu šíří podezřelý dým a vůz byl uhašen ještě dřív, než stačil udělat výrazné škody. Ve stejném měsíci jsme se i v ČR dočkali požáru elektromobilu, přesněji řečeno, elektrobusu SOR EBN 9.5.
 
SOR EBN 9.5
 
zdroj: HSZ Olomouckého kraje
 
Vypadá to, že Tesly z elektromobilů hoří asi nejčastěji (také je jich ale vedle Nissanů nejvíce, jenže ty nehoří v podstatě vůbec). Některé zdroje hovoří za celou dobu o zhruba 40 požárech, jiné seznamy pak za posledních 5 let napočítaly 14 případů. Jedním z nich je také další zahoření v srpnu 2018 poté, co Model S na dálnici najel na předmět, který znovu prorazil kryt akumulátoru.
 
Nakonec tu máme požár i u Jaguaru I-PACE, který se stal v prosinci 2018. Jak je ale vidět i ze snímků, vůz nehořel od baterie, takže jeho elektrický pohon by neměl být příčinou. Ostatně vůz nebyl ani účastníkem žádné nehody a nenabíjel se.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama