Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Ferdinand Piëch, zachránce VW, zemřel v 82 letech

27.8.2019, Milan Šurkala, aktualita
Jeden z nejvýznamnějších inženýrů a manažerů automobilek historie, Ferdinand Piëch, vnuk Ferdinanda Porscheho, zemřel ve věku 82 let. Má na svědomí vzestup VW, Audi a pozvedl i českou Škodu.
Svět automobilů dnes obletěla smutná zpráva, že ve věku 82 let zemřel jeden z nejdůležitějších manažerů a inženýrů historie, Ferdinand Piëch. Stalo se tak v neděli 25. srpna v jedné bavorské restauraci, kde zkolaboval. Byl převezen do nemocnice, ale už se nepodařilo ho zachránit. Piëch se narodil 17. dubna 1937 a byl vnukem legendárního Ferdinanda Porscheho. V roce 1963 se dostal do automobilky Porsche, kde vedl vývojový tým a po pěti letech se stal technickým ředitelem. Na svědomí měl např. i vývoj závodního vozu Porsche 917, což mu mnozí vyčítali, než se ale vůz stal obrovským úspěchem. Zdaleka to nebylo naposled, kdy si Piëch prosadil auto, které by z finančního hlediska jiný manažer asi nikdy neprotlačil.
 
Ferdinand Piëch
 
Začátkem 70. let ale bylo rozhodnuto, že rodinní příslušníci nesmí vést firmu Porsche, a tak se roku 1972 dostal do Audi. I zde zabodoval a v roce 1980 představil pohon všech čtyř kol Quattro i pro běžné osobní automobily a stal se tak jedním ze zakladatelů čtyřkolek v běžných vozech. Z nepříliš zavedené Audi se mu navíc povedlo udělat automobilku, která mohla konkurovat Mercedesu a BMW, čímž tuto luxusní dvojku rozšířil na trojku.
 
Šéfem koncernu Volkswagen se stal v roce 1993 a i zde dokázal nevídané věci. Zasadil se o výrazně větší sdílení komponent napříč automobilkami (viz např. platformu, kterou Octavia sdílela s Golfem, A3 i Toledem), a tak ze středně velkého ztrátového Volkswagenu udělal jeden z největších automobilových koncernů na světě. VW se navíc stal hodně ziskovým. Neskončilo se ale jen u základních čtyřech velkých automobilek koncernu Volkwswagen, samotném VW, Audi, Škody a Seatu. Došlo k těsnějšímu propojení s Porsche, koncern odkoupil Bentley, Bugatti, motocykly Ducati i nákladní vozy MAN a Scania. Zasadil se o to, že se Škoda nestala montovnou levných vozů, jak se to stalo s Dacií v područí Renaultu (a právě Renault měl o Škodu počátkem 90. let také zájem). Piëch si během svého působení prosadil takové vozy, jako byl šílený Bugatti Veyron nebo pro Volkswagen netypický luxusní vůz Phaeton.
 
Piëch, který měl celkem 12 dětí se 4 různými ženami, vydržel ve Volkswagenu do roku 2002, kdy byl nahrazen Berndem Pischetsriederem (politika VW vyžaduje odstoupení v 65 letech). V dozorčí radě Volkswagenu ale zůstal až do jara 2015, těsně před vypuknutí skandálu Dieselgate.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama