www.svetmobilne.cz
>
>
>

Emise CO2 u elektromobilů: Tesla horší než BMW?

Emise CO2 u elektromobilů: Tesla horší než BMW?
, , článek
Elektromobily polarizují veřejnost. Jedni je nenávidí, druzí milují. V dnešním článku si přiblížíme, jak to s těmi emisemi CO2, ale i NOx nebo pevných částic opravdu je a mrkneme se také na článek, který tvrdí, že Tesla S je na tom hůře než BMW 320i.
K oblíbeným
reklama
Takže jak je to s tou ekologií elektromobilů? Jsou pro nás záchranou nebo zhoubou? Na rozdíl od downsizingu, kde víceméně nerozhodný výsledek nepotěšil ani jednu skupinu, zde to přeci jen vypadá na vítězství. Ekologickým vítězem se sice stává elektromobil, jsou tu nicméně stále nějaká "ale". Celá ekologie elektromobility totiž stojí a padá na způsobu výroby elektrické energie. Např. u Tesly S provozované v ČR se při výrobě elektřiny vypustí v průměru tolik CO2 jako vypustí benzinové auto se spotřebou 7 litrů na 100 km. Vzhledem k tomu, že má Tesla výkony supersportu, je to excelentní výsledek. Je to sice na hony vzdálené nule, kterou by si přáli nadšenci do elektromobilů, ale přesto je to vzhledem k výkonům velmi pěkné číslo.

Na průměrnou evropskou elektřinu by to bylo dokonce jen 4,1 litru, naopak v Hong Kongu jsme na ekvivalentu téměř 9,5 litru. Poněvadž ale výroba benzinu spotřebuje nemalé množství energie (a mimo jiné elektřiny, která by se mohla rovnou použít pro pohon elektromobilu), byla by po přepočtu tato čísla ještě o něco nižší. Odhady se dost liší, nicméně v rámci většiny zdrojů, které jsem našel, by se dalo počítat tak s 15-35% nárůstem emisí pro výrobu benzinu.


Tesla Model S P100D


Nesmíme ale zapomenout na jednu věc, a tou je výroba baterie. Ta si rovněž vyžádá mnoho energie a v praxi to tak zruší výhodu, kterou jsme popsali v minulém odstavci ohledně výroby benzinu. Někde se tvrdí, že výroba baterie je emisně až 2,5× horší než výroba benzinu, někde to vychází zhruba nastejno. Musíme si ale také uvědomit, že CO2 u výroby baterií zdaleka není jediný problém. Dnešní články jsou plné těžkých kovů a ekologie zde dostává opět docela na frak, přestože jsou tu ale různé způsoby, jak situaci zlepšit. Jde např. o pokroky v recyklaci nebo způsobech, jak je dále používat (třeba použité baterie z hybridů Toyota Prius se dále využívají jako úložiště energie získané ze solárních panelů).

I když mnozí mají rádi spalovací motory, přichází doba hybridů a elektromobilů. Už dnes je ve většině vyspělých zemí provoz elektromobilů ve výsledku ekologičtější než provoz auta ze spalovacím motorem, ale rozhodně nejde a ani nepůjde o nulové emise. Pokud jde o CO2, v ČR jsme tak na polovině toho, co vypustí do ovzduší srovnatelné benzinové auto, celoevropsky jsme pod třetinou a třeba Norové dokáží vyrábět elektřinu tak ekologicky, že tam už se samotná výroba baterie stává větší zátěží než celoživotní výroba elektřiny pro provoz Tesly S. Dokonce i v Hong Kongu, který přinesl kontroverzní zprávu o vyšších emisích elektromobilů a elektřinu vyrábí ještě mnohem méně ekologicky než ČR, je srovnatelné benzinové auto z hlediska emisí o více než třetinu horší. Upozorňuji ale, že hovořím o srovnatelném autě, tedy 5metrové limuzíně s výkonem okolo 300 kW a více.

Pokud jde o emise NOx a pevných částic vypuštěné při výrobě elektřiny, ty jsou dnes zatím horší než u moderních benzinových aut, ale lepší než u těch naftových. U CO jsou pak hodnoty elektromobilu znatelně nižší než jsou limity EU6. V tomto případě ale hovoříme o emisních limitech pro auta, nikoli o skutečných hodnotách, která tato auta vypouští. Vypadá to tedy, že elektromobil sice není zelený, ale přesto je zelenější než běžná auta. A v budoucnu má podstatně větší a rychlejší potenciál se stát ještě mnohem ekologičtějším. Nyní jsou zásadním problémem baterie.

Zdroje: bloomberg.com, gov.hk, seekingalpha.com, carboncounter.wordpress.com, teslaliving.net, teslamotorsclub.com, energy-tomorrow-eu, steinbuch.wordpress.com, iea.org, 4liberty.eu, worldbank.org, emise.cz, cez.cz, biom.cz, europa.eu, iaea.org, cec.org, geoelec.eu, vutbr.cz, aph.gov.au, eurelectric.org, europa.eu, cuni.cz, esu-services.ch, spritmonitor.de
reklama
Nejnovější články
Nový Apple iPad Pro dostává procesor M1, až 2TB úložiště a mini-LED Nový Apple iPad Pro dostává procesor M1, až 2TB úložiště a mini-LED
Apple představil novou generaci tabletů iPad Pro. Z již tak hodně svižných tabletů se staly ještě větší rychlíci díky procesoru Apple M1. Máme zde minimálně 8 GB RAM, USB 4 s podporou Thunderboltu a větší verze má i displej s mini-LED.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech
Ve Spojených státech se stala kuriózní nehoda vozu Tesla. Automobil neměl nikoho na sedadle řidiče a ve vysoké rychlosti to napálil do stromu. Tam se po nárazu vznítil a dva pasažéři vozu to nepřežili.
19.4.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem
Sony uvedlo dva nové mobilní telefony Xperia 1 III a Xperia 5 III. Oba dva míří především na náročnější tvůrce obsahu. V případě prvního modelu tu máme dokonce 4K displej. Oba pak mají telemodul s optickým zoomem na přepočtených 105 mm.
15.4.2021, aktualita, Milan Šurkala11 komentářů
Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD
Výrobní vada nemusí být vždy jen ke škodě. V případě telefonu Apple iPhone 11 Pro totiž paradoxně výrazně zvýšila cenu telefonu. Ten měl na zadní straně špatně umístěné logo nakousnutého jablka.
14.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko
Přemíra elektroniky a softwaru dokáže potrápit nejednoho majitele takového produktu. Elektromobily Ford Mustang Mach-E se tak mohou stát velkými těžítky kvůli softwarové chybě. Přestože je hlavní akumulátor nabitý, auto "nemá šťávu".
9.4.2021, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře