reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

DartSolar: absurdní solární panely pro nabíjení EV mají dát 6 kWh denně

7.2.2024, Milan Šurkala, aktualita
DartSolar: absurdní solární panely pro nabíjení EV mají dát 6 kWh denně
Nad některými projekty zůstává rozum stát. To je i případ DartSolaru. Tvůrce projektu vyrobil pro Teslu Model Y systém se solárními panely, který by měl auto dobíjet, když parkuje. Denně má dodat až 6 kWh.
Solárními elektromobily jsme se už několikrát zabývali. Už před 6 lety jsme si odpovídali na otázku, proč je ještě nemáme, přičemž máme-li to shrnout, tak je jasné, že pro přímý pohon panely naprosto nemají dostatečný výkon, dokonce je i problém, aby byly použitelným způsobem pro dobíjení auta tehdy, když parkuje. Energie se sice může využít později, přesto to má háček. I takto to stačí dobíjet jen jednotky kilometrů denně v průměru a v ideálním případě to u nás dokáže pokrýt tak 10 % ročního nájezdu (i se započteným vlivem počasí). To ale za předpokladu, že vůz nikdy nestojí ve stínu. V praxi by to tak u nás byly jednotky procent, tedy spíše jen stovky kilometrů ročně. A to je málo. Projekt DartSolar se ale přesto snaží přijít se solárním nabíjením elektromobilu, na čem si spousta jiných startupů vylámala zuby (vzpomeňme na Lightyear nebo Sono).
 
DartSolar
 
Jednu z prvních verzí vidíte na obrázcích. Autor vytvořil konstrukci devíti výsuvných 175W solárních panelů, které by dle jeho slov měly denně přidat 6 kWh energie, což má odpovídat zhruba 20 mílím (32 km). Tolik jeho teorie pro tamější podmínky, kde by to asi mohlo sedět (v případě, že auto bude mít vždy panely roztažené a vždy bude parkovat pod nezastíněnou oblohou).
 
Pokud bychom to spočítali pro naše podmínky, instalovaný výkon by byl 9×175 W, tedy 1575 W, což by při nulovém sklonu panelů dalo v ČR ročně asi 1,3 MWh energie, tedy okolo 3,6 kWh denně (v průměru, tedy v létě mnohem více, v zimě většinou nic). Těch 6 kWh by pak pro oblasti jako Kalifornie i dávalo početně smysl. Jenže počítejme dál. Při průměrné spotřebě Modelu Y 20,4 kWh/100 km by to u nás stačilo na 18 km denně. To platí v ideálním případě, že bychom uvažovali 100% efektivitu nabíjení. Jenže ta je o něco nižší, takže ideální případ nás dostane pod 15 km. Přidejme k tomu nečistoty, parkování ne vždy pod nezastíněnou oblohou, a jsme na jednotkách km za den. V průměru.
 
DartSolar
 
Těchto 9 panelů navíc vypadá strašně, čouhají téměř 30 cm nad střechu, což jistojistě tak výrazně ovlivní aerodynamiku vozu, že asi nebudu daleko od pravdy, pokud budu očekávat, že to natolik zhorší spotřebu vozu, že snížení dojezdu kvůli horší aerodynamice a vyšší hmotnosti bude násobně větší proti tomu, co přidá solární energie. Projekt vyvíjí další generaci, která využije trubek z uhlíkových vláken a má mít mnohem nižší profil, který by měl mít menší dopad na aerodynamický odpor. Tam se dokonce předpokládá instalovaný výkon cca 4000 W, což má stačit na 45 mílí denně (72 km). Nicméně ani tam si nemyslím, že by z tohoto mohlo být něco rozumného, nemluvě o nepraktickém manuálním roztahování panelů. Očekávaná cena pak činí 4000 USD. Co si o projektu myslíte vy?
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama