Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Cummins představil elektrický truck Aeos, předběhl Teslu

31.8.2017, Milan Šurkala, aktualita
Tesla představí svůj nový elektrický nákladní automobil už zanedlouho, společnost Cummins nicméně byla o něco rychlejší a ukázala alespoň koncept svého truck Aeos. Ten se ale do výroby jen tak nedostane.
Společnost Cummins je známá především výrobou naftových motorů pro nákladní automobily a autobusy včetně těch českých. Pohánějí např. nákladní vozy Tatra a Avia, u autobusů jej známe z vozů SOR, montovaly se dokonce i do některých Karos a využívají jej i polské autobusy Solaris. Protože to ale naftové motory budou mít za pár desítek let nadobro spočítané, výrobce nechce nic ponechat náhodě a už dnes vyvíjí alternativní přístupy k pohonu těžkých vozidel. Zatímco Tesla o svém připravovaném nákladním voze dlouho mluví a prototyp by se měl představit tento měsíc, Cummins rovnou ukázal koncept svého elektrického nákladního tahače Aeos.
 
Cummins Aeos
 
Koncept tahače má 140kWh baterii, která by měla vydržet na zhruba 100 mil (160 kilometrů). Rozhodně se tedy nepočítá s velkými vzdálenostmi, ale spíše lokálním převozem velkého množství nákladu. Cummins připravuje i verzi s prodlouženým dojezdem až na 300 mil (480 kilometrů) a verzi s extenderem v podobě naftového motoru, který bude dobíjet baterii. To ale může činit v ideálních otáčkách a zatížení, které vyprodukuje nejméně emisí při největším zisku energie, důraz ale bude stále kladen na nabíjení ze zásuvky a extender bude spíše nouzovým řešením.
 
Cummins Aeos příď
 
Výrobce počítá také s rekuperací při brzdění a nevylučuje se ani použití solárních panelů na střeše návěsu. Na stránkách Světa mobilně jsme to už jednou počítali, podíváme se na to však ještě jednou. V evropských podmínkách bychom mohli počítat s délkou návěsu 13,5 metru a šírkou okolo 2,4 metru pro solární panely, což dává přes 32 čtverečních metrů. Při 22% účinnosti panelů bychom při přímém osvitu mohli dostat maximálně asi 220 W na čtvereční metr, tedy do 7 kW u celého návěsu.
 
Cummins Aeos render
 
Za ideálních podmínek by tedy při dvouhodinové jízdě pod sluncem mohlo přibýt 14 kWh, tedy elektřina pro dalších 16 kilometrů. Plné nabití baterie by ale vyžadovalo 20 hodin na přímém slunci, což jsou dva dny v nejslunnějších krajinách. V evropských podmínkách počítejme spíše se 4 dny v průměru. Na sluneční energii to tedy úplně jezdit nebude, ostatně pobyt na průměrném "evropském slunci" by přidal jen cca 40 kilometrů denně. I to je ale v řeči nafty ušetřených 12 litrů a přes 300 gramů CO2. Přepočteno na peníze, i u nás by si takový nákladní automobil ročně vygeneroval elektrickou energii ekvivalentní naftě v hodnotě okolo 100 tisíc Kč bez DPH.
 
Pro snížení spotřeby Cummins odstranil zpětná zrcátka, která nahradil kamerami a vylepšil tak aerodynamiku. Tu zlepšil i tím, že zde není maska chladiče. Nečekejte však, že se s truckem Aeos setkáte na silnicích. Jde jen o koncept, na kterém chce Cummins testovat technologie a do výroby se dostanou jen součástky pohonu podobně jako dnes. Řešení pohonu společnosti Cummins tak můžeme čekat v autobusech a nákladních autech jiných značek, přičemž se předpokládá zahájení produkce v roce 2019. Pro rok 2020 se pak plánuje podpora ještě rychlejšího nabíjení a nabití 140kWh baterie by se mělo zrychlit z jedné hodiny na 20 minut.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama