Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

CSIRO: Budoucnost vodíkových vozidel je ve čpavku

9.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
Organizace CSIRO se snaží vyřešit budoucnost vodíkových vozidel usnadněním jeho převozu. Ten by se totiž mohl ukládat ve formě čpavku. Vyzkoušen už byl i testovací provoz dvou vodíkových vozidel.
Vodík je možná palivo automobilů budoucnosti, nicméně tento plyn má několik velmi nepříjemných vlastností. Předně jsou to jeho velmi malé molekuly vyžadující opravdu extrémně odolné a těsné nádrže. Jeho skladování a transport je tak dosti problematickou záležitostí. Australská organizace CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation) však přišla s nápadem převážet vodík ve formě tekutého čpavku (NH3). Vyvinuli totiž speciální kovovou membránu, která je schopna přeměnit čpavek zpět na dusík a vodík, přičemž zajistí extrémně vysokou čistotu výsledného vodíku. Jde v podstatě o obrácený Haber-Boschův proces.
 
Toyota Mirai
 
Tento vodík se pak může použít pro pohon vozidel, což už bylo prakticky vyzkoušeno na dvou vodíkových vozidlech Toyota Mirai a Hyundai Nexo. Samotný proces ale neprobíhá v samotném automobilu, nýbrž v čerpacích stanicích. Do nich se přiveze čpavek a tyto stanice si z něj ve speciálním zařízení relativně energeticky nenáročným procesem vyrobí vodík. Ten už se pak do vozidel tankuje stejným způsobem jako dnes. Vodíková auta tak i nadále musí mít vysokotlaké nádrže. Výhodou je, že tekutý čpavek má dvakrát větší energetickou hustotu jako vodík a je mnohem jednodušší jej převážet. Projekt už dostal 1,7 milionu dolarů z fondu Science and Industry Endowment Fund (SIEF).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama