Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Čínská Tesla Model 3 dostala o 70 km delší dojezd, především kvůli jiné normě

9.10.2021, Milan Šurkala, aktualita
Norem měření spotřeby vozů a jejich dojezdu je hned několik a hodně se liší ve svých výsledcích zejména u dojezdu EV. Změna normy z NEDC na CLTC z velké části přispěla k prodloužení papírového dojezdu Modelu 3 o 70 km.
Měření spotřeby aut bylo vždy ošidné. Jen v Evropě za posledních 30 let používáme už minimálně třetí normu (EHK, NEDC, nyní WLTP), jiné země pak mají své vlastní. V USA najdeme EPA, v Číně se nyní dostává ke slovu CLTC místo NEDC. Dalo by se čekat, že CLTC vylepší neduhy NEDC, která byla velmi optimistická u aut se spalovacími motory (v posledních letech byla skutečná spotřeba o 25-45 % vyšší než na papíře) a dávala také nereálné dojezdy elektrických aut. Nicméně to nevypadá, že by čínská CLTC byla cestou k lepšímu. Ukazuje to změna údajů u čínské verze Tesly Model 3 Performance.
 
Tesla Model 3 Performance
 
Zatímco u nás má tato varianta 82kWh akumulátor a papírový dojezd 567 km dle WLTP, v Číně má o trochu menší 76,8kWh baterii, ale dle NEDC měla ujet více, 605 km. Nyní se změnou normy z nerealistické NEDC na CLTC se zvýšil dojezd dokonce na 675 km, tedy o 70 km více. Zde je ale nutno podotknout, že se mírně zvětšilo množství energie v akumulátoru na 78,4 kWh, nicméně to by se nemělo projevit takovým nárůstem. Jsou to 2 % navíc, takže dle NEDC by mělo jít teoreticky o cca 618 km. Norma tak přidala dalších 57 km na papíře. Vidíme také to, že různé verze Modelu 3 používají různé akumulátory.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama