Čína ukázala maglev, který pojede 620 km/h
25.1.2021, Milan Šurkala, aktualita
Čína je jednou z mála zemí, která provozuje vlaky typu maglev. Ty dosud jezdí rychlostí maximálně 430 km/h. Ve vývoji jsou ale ještě rychlejší verze a byl představen prototyp, který by měl vyvinout až 620 km/h.
V čínském městě Čcheng-tu byl ukázán prototyp nového vlaku typu maglev. S těmi má Čína nemalé zkušenosti, protože má jednu z mála komerčně používaných tratí maglev na světě. Ta spojuje letiště v Šanghaji a stanici Longyang Road. Zatímco některé spoje jedou "jen" 300 km/h, některé mohou jezdit až 430 km/h. Zároveň jsme vás už několikrát informovali o vývoji nových typů (1, 2). Posledně představený prototyp, o kterém bude dnes řeč, ukazuje, kam se posunul vývoj slibné technologie.
Prezentován byl 13. ledna a šlo jen o první část kabiny o délce 21 metrů na 165 metrů dlouhé ukázkové dráze. Vlak tak nedosáhl ani zdaleka maximální rychlosti, která by měla činit 620 km/h. Počítá se s tím, že by finální verze nakonec mohla jezdit ještě o něco rychleji a padají dokonce čísla okolo 800 km/h. Ukázka ale neměla demonstrovat maximální rychlost, nýbrž schopnost levitace v klidovém stavu díky nové technologii supravodivých materiálů. Místo tekutého lithia, které se využívá k dosažení velmi nízké teploty nutné pro supravodivost, použili tekutý dusík, který je výrazně levnější a náklady srazil na padesátinu. Za jak dlouho se vlaky objeví na skutečných tratích, zatím nevíme. Hovoří se o velmi širokém rozmezí 3 až 10 let.