Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Británie chce zákaz soukromých osobních aut kvůli emisím

25.8.2019, Milan Šurkala, aktualita
Velká Británie to se snižováním emisí myslí opravdu hodně vážně. Nejenže chce posunout zákaz aut se spalovacími motory na dřívější termín, později chce zakázat vůbec možnost vlastnit osobní auto.
Ekologie je velkým tématem posledních let a mnoho z toho se objevuje s příchodem lepších hybridů a elektromobilů. Mnohé státy začínají mít až absurdní požadavky na snížení emisí, které ale ve výsledku nemusí pomoci tak, jak by se čekalo. Což by nebylo poprvé, viz extrémně drahá, nespolehlivá a neefektivní solární silnice ve Francii. Velká Británie začíná vidět v osobních automobilech totální zhoubu planety, a tak vymýšlí, jak co nejvíce omezit jejich emisní stopu. Část politiků tak volá po tom, aby byl zákaz spalovacích aut přesunut z roku 2040 už na rok 2035. Jak ale vyřeší budování nabíjecí infrastruktury tak, aby byl provoz elektromobilů vhodný nejen pro ty, kteří jezdí krátké trasy a mají nabíječku doma, to už tak moc jasné není. Zpráva sice nutnost nabíječek zmiňuje a docela detailně probírá, otázkou ale je, jaká je reálná proveditelnost záměru. Papír snese všechno.
 
Vlajka Velké Británie
 
Dalším kontroverzním tématem je zákaz prodeje aut do osobního vlastnictví. Zajímavá je zejména věta: "V dlouhodobém časovém horizontu to nevypadá, že by vlastnictví osobního automobilu bylo kompatibilní s výraznou dekarbonizací (ve smyslu snížení emisí CO2). Vláda by neměla dosahovat snížení emisí jednoduše jen tím, že nahradí existující vozidla nízkoemisními." Zpráva totiž zmiňuje, že běžné auto jede jen 3,5 % času, přičemž 96,5 % doby je zaparkováno. Mohlo by se tedy využít jinak. Kupodivu totiž zpráva zmiňuje to, že emisní stopa aut není pouze v jejich provozu, ale také i jejich výrobě (konečně na to někdo přišel). A právě proto navrhuje zákaz osobního vlastnictví vozů (ideálně od roku 2050).
 
Chce tedy nejen nízkoemisní vozidla, ale především nižší počet vyrobených vozidel obecně, čímž by se snížila emisní stopa. Tlačí tedy na podporu veřejné dopravy, sdílení aut (tzv. car-sharing), taxi služeb, které by ve výsledku umožnilo vyrobit méně aut pro stejný počet lidí. Otázkou nicméně je, zda se počítá i s tím, že se zvýší počet ujetých kilometrů při přejezdech (a s tím více spotřebované energie a vyšší opotřebení vozu v průměru na jedno vyrobené auto). Faktem ale je, že je zde i bez této podpory patrný trend k tomu, že lidé nechtějí tak často vlastnit auto (a starat se o jeho údržbu) a spíše si jej začínají pronajímat např. formou operativního leasingu.
 


reklama