Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

BMW vylepšuje plug-in hybridy a uvádí X3 xDrive 30e

9.3.2019, Milan Šurkala, aktualita
Automobilka BMW vylepšila portfolio svých plug-in hybridních vozidel, které mají nyní větší dojezd na elektřinu. Objevilo se také nové hybridní SUV BMW X3 xDrive 30e. To by mělo na elektřinu ujet 50 km.
BMW je jednou z automobilek, která má ve svém výrobním programu elektromobily i plug-in hybridy. Ty prošly několika vylepšeními, které spočívají zejména v použití vylepšeného akumulátoru, který při stejných rozměrech pojme asi o 30 % více energie. To znamená, že např. BMW 225xe si polepšilo s dojezdem ze 45 km na 57 km dle normy NEDC. Norma WLTP, která je reálnější, hovoří o novém dojezdu 43 km. BMW 530e si pak polepšilo ze 45-48 km na 65 km dle NEDC, resp. ze 38-45 km na 60 km dle WLTP. To znamená, že tyto vozy mohou častěji zvládnou denní porci kilometrů bez zapnutí spalovacího motoru a déle tak fungovat jako elektromobily s tím, že lze kdykoli použít spalovací motor, benzín a není pak nutno dlouho čekat na dobíjení akumulátoru. Objevila se i verze s pohonem na všechna čtyři kola BMW 530e xDrive s dojezdem 50 km (NEDC), resp. 45 km (WLTP).
 
Plug-iny BMW
 
klikněte pro zvětšení
 
Další novinkou ve výrobním programu bude nové SUV BMW X3 xDrive 30e. To se sice představilo teď v Ženevě, ale do výroby se dostane a v prosinci letošního roku. V tomto případě tu bude 4válcový přeplňovaný benzínový motor a elektromotor. Točivý moment pak na silnici přenáší 8stupňová automatická převodovka Steptronic. Celkový výkon soustavy činí velmi slušných 185 kW (252 koní) a lze jej krátkodobě zvýšit ještě o dalších 30 kW (41 koní). Dle BMW by vůz měl zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 6,5 sekundy, zatím jde ale jen o předběžný údaj.
 
BMW X3 xDrive 30e
 
klikněte pro zvětšení
 
Akumulátor je uložen pod zadními sedadly, takže vůz nabídne nadále 450litrový objem zavazadlového prostoru. Udávaná papírová spotřeba činí 2,4 litru na 100 km, emise CO2 jsou pak 56 gramů na km. Zde je ale problém v tom, že reálná spotřeba velmi výrazně závisí na tom, jak daleké cesty řidič jezdí. Kdo se často vejde do 50km dojezdu na elektřinu, může vykazovat ještě mnohem nižší spotřebu benzínu než na papíře. Naopak ten, kdo jezdí mnohem delší trasy, bude na mnohonásobně vyšších hodnotách. Za to ale nemůže norma nebo něco takového, zbytečnost těchto čísel je spojena se samotným konceptem plug-in hybridního pohonu jako takového (dva zdroje paliva, měří se jeden).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama