Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

BMW uvedlo iX3, nové elektrické SUV s pohonem zadních kol

14.7.2020, Milan Šurkala, aktualita
Dva roky od uvedení konceptu elektrického SUV BMW iX3 se představuje finální verze. Ta dostává výkon 210 kW a 80kWh akumulátor. Trochu překvapením je pro elektrické SUV pohon jen na zadní kola.
V dubnu 2018 představilo BMW koncept elektrické SUV iX3. Nyní tu máme finální verzi, jejíž výroba bude probíhat i v Číně. Jde tak o první model BMW, který bude jako X3 k dispozici v benzínové, naftové i plug-in hybridní verzi a jako iX3 i v plně elektrické. Má 5. generaci technologie eDrive, která dále vylepšuje vlastnosti elektrického pohonu. Elektrický motor je o 30 % kompaktnější a akumulátor má na článkové úrovni o 20 % vyšší hustotu na hmotnost než předchozí modely. Novinky tak mají opět o něco lepší akumulátory než doposud. Celkově akumulátor pojme 80 kWh energie, nicméně využívá se jen 74 kWh.
 
SUV BMW iX3
 
Dle BMW by to mělo stačit na ujetí 520 km dle nereálné normy NEDC, nicméně o něco přesnější norma WLTP už hovoří o 460 km a v reálu můžeme čekat spíše něco okolo 400 km. Spotřeba vozu má činit 17,5-17,8 kWh/100 km dle NEDC, resp. 18,5-19,5 kWh/100 km dle WLTP. Podporováno je 150kW nabíjení, které má zajistit nabití z 0 na 80 % za 34 minut a 10 minut nabíjení přidá asi 100 km dojezdu. Pokud jde o cenu nabíjení, např. v Německu na nabíječkách Ionity majitel zaplatí 0,29 EUR za kWh. Při dané spotřebě je to cca 0,055 EUR (1,47 Kč) za km.
 
Pokud jde o pohonný systém, ten nabídne maximální výkon 210 kW a točivý moment 400 Nm. Vůz tak má zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,8 sekund, což je jen o trochu horší než 6,4 sekundy u BMW X3 30i. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h. Spotřebu vylepšují aerodynamicky optimalizovaná 19" kola.
 
SUV BMW iX3
 
Rekuperace může využívat tři různé stupně, zaujme však to, že iX3 má pohon jen na zadní kola. U SUV bychom čekali čtyřkolku, a to ještě o to více, že jde o plně elektrický vůz, u nějž je tvorba čtyřkolek jednodušší než u mechanických řešení. Zavazadlový prostor má objem 510 litrů, po sklopení nabídne 1560 litrů. Samozřejmostí je propojení s Apple CarPlay nebo Android Auto, nechybí ani BMW Head-Up Display, Parking Assistant Plus a zvuk Harman Kardon. Na ozvučení IconicSounds Electric se podílel známý Hans Zimmer, který je autorem hudby mnoha legendárních filmů.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama