BMW uvedlo iX3, nové elektrické SUV s pohonem zadních kol
14.7.2020, Milan Šurkala, aktualita
Dva roky od uvedení konceptu elektrického SUV BMW iX3 se představuje finální verze. Ta dostává výkon 210 kW a 80kWh akumulátor. Trochu překvapením je pro elektrické SUV pohon jen na zadní kola.
V dubnu 2018 představilo BMW koncept elektrické SUV iX3. Nyní tu máme finální verzi, jejíž výroba bude probíhat i v Číně. Jde tak o první model BMW, který bude jako X3 k dispozici v benzínové, naftové i plug-in hybridní verzi a jako iX3 i v plně elektrické. Má 5. generaci technologie eDrive, která dále vylepšuje vlastnosti elektrického pohonu. Elektrický motor je o 30 % kompaktnější a akumulátor má na článkové úrovni o 20 % vyšší hustotu na hmotnost než předchozí modely. Novinky tak mají opět o něco lepší akumulátory než doposud. Celkově akumulátor pojme 80 kWh energie, nicméně využívá se jen 74 kWh.
![SUV BMW iX3](bmw-uvedlo-ix3-nove-elektricke-suv-s-pohonem-zadnich-kol/8190/img/bmw-ix3-1.jpg)
Dle BMW by to mělo stačit na ujetí 520 km dle nereálné normy NEDC, nicméně o něco přesnější norma WLTP už hovoří o 460 km a v reálu můžeme čekat spíše něco okolo 400 km. Spotřeba vozu má činit 17,5-17,8 kWh/100 km dle NEDC, resp. 18,5-19,5 kWh/100 km dle WLTP. Podporováno je 150kW nabíjení, které má zajistit nabití z 0 na 80 % za 34 minut a 10 minut nabíjení přidá asi 100 km dojezdu. Pokud jde o cenu nabíjení, např. v Německu na nabíječkách Ionity majitel zaplatí 0,29 EUR za kWh. Při dané spotřebě je to cca 0,055 EUR (1,47 Kč) za km.
Pokud jde o pohonný systém, ten nabídne maximální výkon 210 kW a točivý moment 400 Nm. Vůz tak má zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,8 sekund, což je jen o trochu horší než 6,4 sekundy u BMW X3 30i. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h. Spotřebu vylepšují aerodynamicky optimalizovaná 19" kola.
![SUV BMW iX3](bmw-uvedlo-ix3-nove-elektricke-suv-s-pohonem-zadnich-kol/8190/img/bmw-ix3-2.jpg)
Rekuperace může využívat tři různé stupně, zaujme však to, že iX3 má pohon jen na zadní kola. U SUV bychom čekali čtyřkolku, a to ještě o to více, že jde o plně elektrický vůz, u nějž je tvorba čtyřkolek jednodušší než u mechanických řešení. Zavazadlový prostor má objem 510 litrů, po sklopení nabídne 1560 litrů. Samozřejmostí je propojení s Apple CarPlay nebo Android Auto, nechybí ani BMW Head-Up Display, Parking Assistant Plus a zvuk Harman Kardon. Na ozvučení IconicSounds Electric se podílel známý Hans Zimmer, který je autorem hudby mnoha legendárních filmů.
Zdroj: press.bmwgroup.com