Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

BMW uvádí podložku pro bezdrátové nabíjení plug-in hybridů

28.5.2018, Milan Šurkala, aktualita
BMW při představení svého plug-in hybridního sedanu 530e slíbilo bezdrátové nabíjení baterie. Nyní se tak děje a uvádí Inductive Charging Station (GroundPad), který má baterii automobilu nabít za 3,5 hodiny.
Bezdrátové nabíjení je jednou z cest, kterou se vydávají technologie elektromobilů a plug-in hybridů. BMW o ní hovořilo už při představení plug-in hybridu 530e, nicméně teprve nyní představuje technologii, která se pro to dá využít. Bezdrátová podložka Inductive Charging Station (GroundPad) se jednoduše zapojí do elektřiny a jakmile nad ní najede kompatibilní auto (vybaveno CarPadem), bez jakékoli interakce z řidičovy strany se vůz začne nabíjet. Vzdálenost mezi GroundPadem a CarPadem je okolo 8 centimetrů (otázkou je, jak se toto bude řešit u SUV s vyšší světlou výškou).
 
BMW 530e nad GroundPadem
 
klikněte pro zvětšení
 
Aby však bylo nabíjení efektivní, je nutno zaparkovat přesně nad podložku. Z ideální pozice se řidič smí vychýlit nanejvýše 7 centimetrů podélně a 14 centimetrů příčně. Že by bylo indukční nabíjení konečně prostředkem jak naučit parkovat nejednoho majitele vozu BMW (ale i všech ostatních značek, které začnou induktivní princip také podporovat)? K tomu nicméně řidiči pomáhá zabezpečené Wi-Fi propojení podložky a vozu, kdy se na displeji auta objeví horní náhled zobrazující jejich relativní pozice.
 
Navigace na GroundPad
 
klikněte pro zvětšení
 
GroundPad nemusí být jen v garáži, ale může být i venku. Za většiny povětrnostních podmínek by tak neměl mít problém s funkcí, dokáže však detekovat cizí předměty a v případě nutnosti přerušit nabíjení. To probíhá s výkonem 3,2 kW, takže 9,2kWh baterii při 85% účinnosti nabije zhruba za 3,5 hodiny. U plug-in hybridu je taková rychlost nabíjení naprosto dostatečná, neboť má ještě spalovací motor.
 
BMW 530e
 
klikněte pro zvětšení
 
Ostatně toto by bylo více než dostatečné i u elektromobilu používaného na krátkých trasách. Baterie BMW 530e vydrží na 50 km elektrické jízdy (každodenní nabíjení tak zajistí elektrických 18 tisíc km za rok) a v případě EV s větší baterií by 8hodinové nabíjení přes noc touto rychlostí nabilo energii na zhruba 115 km denně, tedy téměř 42 tisíc km ročně.Připomeňme, že bezdrátové nabíjení zkouší i jiné automobilky, např. Renault i za provozu.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama