Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

BMW 1 dostává přední pohon a je mnohem praktičtější

28.5.2019, Milan Šurkala, aktualita
Nové BMW řady 1 do značné míry překopává koncept tohoto hatchbacku nižší střední třídy. Dostává přední pohon, příčně uložené motory a prostornější interiér s větším prostorem pro posádku vozu.
Automobilka BMW představila novou generaci hatchbacku nižší střední třídy, řadu 1. Ta se ale proti předchůdcům dost liší, což je dáno zejména použitím platformy FAAR. Ta využívá příčně uložených motorů s pohonem předních nebo všech kol, zatímco starší generace měla motory uložené podélně a pohon zadní nápravy. I proto jsou přední kola trochu blíže tím zadním a rozvor byl zkrácen o 20 mm na 2670 mm. Pravověrní fanoušci BMW budou patrně hodně nadávat, nicméně průzkumy značky ukázaly, že v případě BMW 1 by většina zákazníků uvítala spíše prostornější interiér než pohon zadních kol. A tak se i stalo.
 
BMW řady 1 2019
 
Nové BMW 1 je s délkou 4319 mm o 5 mm kratší, nicméně zase přibralo v šířce, kde s 1799 mm už nejde o jedno z těch užších aut (přibralo 34 mm). Z toho profituje i šířka interiéru. Novinka je také o 13 mm vyšší a nyní měří 1434 mm. Zavazadlový prostor pak přidal 20 litrů k dobru a nyní má objem 380 litrů, po sklopení až 1200 litrů. Světlá výška vozu dosahuje poměrně vysokých 153 mm.
 
BMW řady 1 2019
 
Nabídka začne benzínovou verzí 118i s tříválcem o objemu 1,5 litru. Bude dosahovat maximálního výkonu 103 kW (140 koní) při 4600 až 6500 ot./min a točivého momentu 220 Nm při 1480 až 4200 ot.min (zde pozor, tisková zpráva BMW uvádí špatné hodnoty 4200-6500 a 1480-4600, ale grafy motorů už jsou správně). Smutným faktem je, že palivová nádrž má objem pouhopouhých 42 litrů! Tento model se rozjede na 213 km/h a stovku pokoří za 8,5 sekundy. Kombinovaná spotřeba má být 5,0 až 5,7 l/100 km.
 
BMW řady 1 2019
 
Další ohlášenou benzínovou verzí je až M135i xDrive. Poněvadž platforma FAAR nepobere šestiválce, musí se spokojit s přeplňovaným dvoulitrem. Ten však nabídne velmi slušných 225 kW při 5000 až 6250 ot./min a točivý moment má dosahovat 450 Nm při 1750 až 4500 ot./min. Tato verze si polepšila a její nádrž má kapacitu 50 litrů. Vůz se rozjede na 250 km/h, na stovce je za 4,8 sekundy a má si vzít 6,8 až 7,1 l/100 km. K dispozici je 8stupňová převodovka Steptronic Sport.
 
Nebudou chybět ani naftové verze. Základem je 116d s 1,5litrovým tříválcem o max. výkonu 85 kW při 4000 ot./min a točivém momentu 270 Nm od 1750 do 2250 ot./min. Tato verze může jet maximálně 200 km/h a na 100 km/h jí to zabere 10,1 sekundy s manuální, resp. 10,3 sekundy s automatickou převodovkou. Výrobce hovoří o spotřebě 3,8 až 4,2 l/100 km.
 
BMW řady 1 2019
 
Naftová 118d si polepšila na dvoulitrový čtyřválec. Její výkon činí 110 kW při 4000 ot./min, točivý moment pak vrcholí hodnotou 350 Nm při 1750 až 2500 ot./min. 118d může jet až 218 km/h a zrychlit na stovku za 8,5 sekundy (automat 216 km/h a 8,4 sekundy), spotřeba je pak 4,1 až 4,4 l/100 km.
 
Naftovým vrcholem bude zatím 120d xDrive. Zde je dvoulitrový čtyřválec naladěn na 140 kW a točivý moment dosahuje 400 Nm. Zatímco ostatní naftové modely mají nádrž na 42 litrů, tato verze už nabídne 50 litrů. Je zde 8stupňový automat Steptronic. Jet je možné až 230 km/h, na stovku to trvá jen 7,0 sekundy a spotřeba by měla být 4,5 až 4,7 l/100 km. Pokud jde o modely 118i, 116d a 118d, tak ty mohou mít 6stupňový manuál, v nabídce je také dvouspojkový 7stupňový automat pro 118i a 116d. V případě 118d je zde vedle manuálu 8stupňový automat.
 
BMW řady 1 2019
 
Auta mohou obouvat 16" až 19" kola dle verze a koeficient aerodynamického odporu činí u slabších verzí 0,26. 120d xDrive má horších 0,27 a M135i xDrive se dostal dokonce na 0,34. Ve výbavě je možné dostat poprvé panoramatickou střechu, nechybí ani 8,5" dotykový displej. Přístrojový štít je digitální s 10,25" úhlopříčkou, na přání je možné mít i 9,2" head-up displej. Technologie ARB pak spolu s BMW Performance Control pomáhají potlačovat nedotáčivost a zlepšují jízdní vlastnosti. Zajímavostí je BMW Digital Key, kdy lze váš smartphone využít jako klíč k vozu (a to údajně dokonce i tehdy, když má vybitou baterii). Nechybí ani BMW Intelligent Personal Assistant.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama