Bez turba a s manuálem: nové Porsche 718 GT4 a Spyder
18.6.2019, Milan Šurkala, aktualita
I v dnešní době se najdou auta, která ctí staré hodnoty. I když i Porsche ve velkém přechází na přeplňované motory a automatické převodovky, 718 GT4 a Spyder budou výjimkou. Mají atmosférický šestiválec a manuál.
Automobilka Porsche představila novou generaci menších sportovních vozů 718 GT4 a 718 Spyder. Ty jsou v dnešní době dost překvapivými produkty, neboť ve svých útrobách ukrývají atmosférický vysokootáčkový motor a manuální převodovku. Přesto se jim nevyhnuly všechny ústupky moderní doby, a tak tu najdete např. zesílenou baterii a start/stop systém, aby se zástupci EU nezbláznili z velmi vysokých emisí a spotřeby vozů.
Použitý šestiválec je opravdu jak z jiné planety. Zatímco dnes je běžná vysokozdvihová koncepce (obvykle usnadňuje dosažení vyššího točivého momentu, ale snižuje točivost motoru), zde je přesný opak, motor má velmi široké vrtání 102 mm a naopak hodně krátký zdvih 81,5 mm. Pak ani nepřekvapí, že z objemu 3995 cm3 dokáže vydolovat neskutečně vysoký výkon 309 kW při 7600 ot./min. Litrový výkon tak činí 77 kW, resp. 105 koní. Točivý moment pak vrcholí i tak hodně slušnou hodnotou 420 Nm v rozsahu od 5000 do 6800 ot./min. Také 105 Nm z litru objemu je ale velmi slušné číslo.
Zatímco kupé 718 GT4 se s tímto motorem dokáže rozjet až na rychlost 304 km/h, v případě otevřeného modelu 718 Spyder je to 301 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládnou oba vozy za 4,4 sekundy, na 160 km/h to pak zabere 9,0 sekundy a pružnost z 80 na 120 km/h pak dají za 6,0 sekundy. To je velmi dobré, nicméně zde je zajímavé např. to, že 100kW verze maličkého elektromobilu Renault Zoe totéž zvládne za 7,1 sekundy, což není o tolik horší. Ten však nezvládne dosáhnout ani polovinu maximálky u Porsche. Pokud jde o spotřebu, výrobce udává 8,1 l/100 km mimo město, 15,6 litru ve městě a kombinaci na úrovni 10,9 litru (emise CO2 činí 249 gramů CO2/km). Splňují emisní normu EURO 6d-Temp a jsou vybaveny částicovými filtry. Poháněna je zadní náprava přes 6stupňovou manuální převodovku.
Vozy obouvají pneumatiky 245/35 ZR20 vepředu a 295/30 ZR 20 vzadu. Na přední nápravě byly použity 6pístkové brzdy, vzadu 4pístkové, kotouče mají průměr 380 mm. Jízdní vlastnosti vylepšují nové zadní difuzory, které produkují o 30 % více přítlaku než u předchůdce, zadní křídlo přidává 20 % navíc. V rychlosti 200 km/h to je ekvivalent 12 kg k dobru. Byl použit systém Active Suspension Management a podvozek je snížen o 30 mm. Nechybí ani Porsche Stability Management (PSM) a Porsche Torque Vectoring (PTV). To vše by vozu mělo umožnit projet Nürburgring o 10 sekund rychleji.
Oba vozy mají překvapivě stejnou pohotovostní hmotnost 1495 kg (i s řidičem a zavazadly - 75 kg), maximální hmotnost je pak 1720 kg u Spyderu a 1750 kg u GT4. U obou vozů najdete 64litrovou nádrž na benzín. Zavazadlový prostor má u kupé GT4 rozměry 150+270 litrů, u Spyderu 120+150 litrů. GT4 může být objednán i s balíčkem Club Sport, který zahrnuje např. ocelovou bezpečnostní klec a 6bodové bezpečnostní pásy. Britské ceny byly stanoveny na 73.405 liber za Spyder a 75.348 liber za GT4.