reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Austrálie postavila první solární vlak

19.12.2017, Milan Šurkala, aktualita
Zatímco Indie letos představila první "solární" vlak, který sluneční energií napájel jen elektrickou soustavu vlaku, australský Byron Bay Train je touto energií rovnou poháněn. Vlak je už nasazen v reálném provozu.
Letos v červenci jsme psali o indickém "solárním" vlaku, který byl vybavený solárními panely. Elektřina, kterou vyrobily, byla posléze použita k napájení elektrické soustavy vlaku jako jsou světla nebo informační panely. Pohon však nadále zajišťoval naftový motor. V Austrálii nicméně vytvořili první solární vlak, který je ze sluneční energie rovnou i poháněn.
 
Byron Bay Train
 
Jde o jednotku dvou vozů, která vznikla na sklonku 40. let minulého století, má tedy již téměř 70 let věku. Byla prvním vozem své série a sloužila k dopravě lidí zejména poté, co se do Austrálie dostalo obrovské množství uprchlíků, kteří utekli před 2. světovou válkou. Vlak tehdy vyrobila společnost Chullora Railway Workshops, která jako Chullora Workshops během války vyráběla letecké bombardéry a zkušenosti se zpracováním hliníku využila i při tvorbě tohoto lehkého vlaku.
 
Restaurovaná verze vznikla u Lithgow Railway Workshop a zbavila se jednoho ze svých naftových motorů. Zůstal tak jen jeden 14litrový Cummins NT855. Ten se může využít nouzově v případě selhání elektrického motoru. Není využit dokonce ani tehdy, pokud Slunce nesvítí. Vlak se v takovém případě nabíjí z elektrické sítě od společnosti Enova Energy produkující "zelenou" elektřinu. Vlak umožňuje také přebytky elektřiny vrátit zpět do sítě, nicméně těžko očekávat, že by sluneční energie byla schopna zajistit více energie, než vlak potřebuje.
 
Byron Bay Train v roce 2015
 
vlak v roce 2015 (tehdy ještě na naftu)
 
Na druhou stranu tyto potřeby nejsou nějak enormní, neboť vlak je poměrně lehký a trať je rovná, takže se stačí akorát rozjet a vlak už pak dojede z větší části setrvačností. Když tak ještě jezdil s naftovým motorem, celá cesta tam a zpět, což je 6 kilometrů dohromady, znamenala spálení pouhých 3,2 litrů nafty. To dělá spotřebu zhruba 53 litrů nafty na 100 km, což jsou čísla typická spíše pro městské autobusy než vlak pro 100 lidí. Nyní po přestavění na solární energii bude čerpat i z toho, že je zde rekuperace, která zpět nabije zhruba 25 % použité energie. Baterie má vydržet na 12-15 cest na jedno nabití a nabíječky v každé stanici budou poskytovat 2×22kW výkon nabíjení. 
 
Vlak jezdí mezi Northbeach Station v Sunrise Beach a Byron Beach. V prozatímním testovacím provozu, který byl zahájen 16. prosince, jezdí 8krát denně od 10 do 17 hodin v hodinových intervalech, cesta jedním směrem trvá 10 minut. Od ledna 2018 pak bude jezdi už od 8 hodin ráno do 10 hodin večer. Děti do 5 let jsou přepravovány zdarma, bez poplatku je také přeprava invalidních vozíků nebo surfovacích prken. Děti od 6 do 13 let pak zaplatí 2 dolary a od 14 let včetně výše pak 3 dolary za jednosměrnou cestu.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama