reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Audi PB18 e-tron, supersport s 800V solid-state baterií

26.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
Audi na Pebble Beach představilo koncept elektrického supersportu PB18 e-tron. Ten je zajímavý nejen centrální pozicí řidiče, ale také 800V solid-state baterií, která se dokáže nabíjet rekordně rychle.
Na Pebble Beach se nepředstavilo jen nové BMW Z4, ale také spoustu dalších vozů. Jedním z nich je elektrický supersport Audi PB18 e-tron. Výrobce jej označuje jako "Level Zero", čímž chce vyjádřit, že je to řidič, kdo tu má řídit auto a žádné autonomní systémy. Aby se auto co nejlépe řídilo, může být sedadlo řidiče umístěno uprostřed (je ale možné jet i ve dvousedadlové konfiguraci). Díky použití hliníku, karbonu a jiných kompozitních materiálů se navzdory použití velké a ne zas tak lehké 95kWh baterie podařilo udržet hmotnost na 1550 kilogramech. 
 
Audi PB18 e-tron
 
Automobil má celkem tři motory. Pro přední nápravu je to jeden 150kW elektromotor, vzadu jsou to pak dva elektromotory s celkovým výkonem 450 kW. Nastaveny jsou však tak, že dohromady dávají maximálně 500 kW, nicméně lze dočasně nastavit i zvýšení výkonu na celkových 570 kW. Točivý moment může dosahovat maximálně hodnoty 830 Nm. To vše znamená, že PB18 e-tron dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit za něco málo přes dvě sekundy. Řidič může omezit maximální rychlost, aby šetřil baterii a tu pak "odemknout" na okruhu.
 
Audi PB18 e-tron
 
Audi se pochopitelně snažilo i o co nejlepší efektivitu, takže o většinu brzdění se postarají samotné elektromotory rekuperací. Požadavek na rychlé zpomalení však vpustí do hry i karbonové kotoučové brzdy o neuvěřitelně velkém průměru 19 palců. Ty se musí vejít do 22palcových disků. Vpředu vůz používá pneumatiky 275/35 R22, vzadu pak 315/30 R22.
 
Audi PB18 e-tron
 
Pokud jde o baterii, jde o typ solid-state, tedy s pevným elektrolytem. Je schopna pobrat 95 kWh energie a pracuje s napětím 800 V. Je zajímavé, že ačkoli jsou solid-state baterie známé pomalým nabíjením, Audi hovoří o možnosti plného nabití baterie za pouhých 15 minut. Podle nového reálnějšího cyklu WLTP by auto mělo mít dojezd 500 kilometrů. Podporováno je i bezdrátové indukční nabíjení Audi Wireless Charging (AWC).
 
Auto má rozměry 4,53 metru na délku, 2 metry na šířku a je jen 1,15 metru vysoké. Jeho rozvor činí 2,7 metru a velkou zajímavostí je zavazadlový prostor, který má na supersport obrovský objem 470 litrů. Nechybí ani průhledný OLED displej, na kterém se může zobrazovat např. ideální stopa pro průjezd další zatáčkou nebo navigační systém. Pro co nejlepší jízdní vlastnosti je zde Electronic Stabilization Control (ESC), který dokáže jednotlivým kolům lépe distribuovat potřebný točivý moment. Pochopitelně jde jen o koncept, takže se sériovou výrobou nelze počítat. Je ale pravděpodobné, že si některé střípky těchto technologií postupem času najdou cestu do nových vozů Audi.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama