reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Google News  |   Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Atmosférický 2.0 motor Toyoty se 40% účinností i nový 2.0 hybrid

, , aktualita
Dnešní doba nepřeje atmosférickým motorům, nicméně Toyota přesto vyvinula velmi úsporný atmosférický benzinový dvoulitr s vysokým kompresním poměrem 13:1 a 40% účinností. V hybridní verzi bude mít účinnost dokonce 41 %.
V dnešní době se honí každá desetinka litru spotřeby, což je v EU ještě umocněno kvůli přísným pokutám za neúsporná auta, což vede k downsizingu. Automobilka Toyota sice zavedla do nabídky i turbomotory, přesto stále věří i těm atmosférickým. Novinkou bude nový dvoulitrový benzinový motor s atmosférickým plněním Dynamic Force Engine, který by měl mít velmi nízkou spotřebu paliva.
 
Toyota Dynamic Force Engine
 
Tento motor má např. zvýšený úhel mezi ventily, s pomocí laseru upravená sedla ventilů a lépe promíchává směs vzduchu a paliva. Motor má D-4S vstřikovací systém, kombinuje tedy nepřímý i přímý střik benzinu. Při nižším zatížení se využívá obou metod vstřikování najednou pro snižování spotřeby.
 
 
Motor má velmi dlouhý zdvih (poměr zdvihu a vrtání je přes 1,2). Konkrétně jde tedy o čtyřválec s vrtáním 80,5 mm a zdvihem 97,6 mm, což dává objem motoru 1986 cm3. K dispozici budou dvě varianty této pohonné jednotky. Ta první bude určena pro klasické "nehybridní" použití, nabídne kompresní poměr 13:1 a až 40% účinnost, což je na benzinový motor velmi pěkné číslo. Verze pro hybridy bude mít kompresní poměr dokonce 14:1 a její účinnost bude dokonce ještě vyšší, zastavila se na 41 %. Připomeňme, že většina běžných motorů Toyoty i konkurence se pohybuje někde mezi 34 až 36 %.
 
První varianta potěší i velmi vysokým výkonem, který v době náročných emisních norem dosahuje velmi slušných 126 kW (171 koní) při 6600 otáčkách za minutu. Vypadá to tedy na točivý motor. Maximální točivý moment bude dosahovat 205 Nm při 4800 otáčkách, což je na dvoulitr rozumná hodnota, posazená však docela vysoko. Výrobce sice uvedl i graf momentu, ten je ale divně označkovaný a nedává smysl, proto jej zde neuveřejňujeme. Podle něj by ale ve 2000 otáčkách měl stále nabízet zhruba 88 % maxima. Hybridní varianta má výkon o něco nižší, činí stále solidních 107 kW (145 koní) při 6000 otáčkách a maximální točivý moment vrcholí hodnotou 180 Nm při 4400 otáčkách.
 
 
Hybridní ústrojí Toyota Hybrid System (THS II) bude tvořeno výše zmíněným dvoulitrovým motorem a synchronním AC elektromotorem s výkonem až 80 kW (109 koní). Jeho maximální točivý moment bude 202 Nm. Auta s tímto hybridním pohonem by měla zrychlit z 0 na 100 km/h zhruba za 8 sekund nebo lehce pod touto hranicí. Vsadí i nadále na NiMH baterii, která by měla být prostorově úspornější než ta stávající u 1,8litrového hybridu. I přesto pobere trochu více energie kvůli navýšení počtu článků ze 168 na 180, tedy o 7 %. Z původních 1,3 kWH jsme nyní na 1,4 kWh.
 
Toyota Direct Shift-CVT
 
Spolu s tím vším byly představeny i nové převodovky. Direct Shift-CVT zavádí klasický převod pomocí ozubených kol pro rozjezd, kdy je řemen neefektivní a rozjezd působí laxně. Nyní se auto rozjede s větším odpichem při současně lepší spotřebě o 6 %. Zajímavostí je i rozsah jednotlivých převodů, který činí 7,5 (poměr mezi nejvyšším a nejnižším včetně rozjezdového převodu). Úhel řemenu byl zúžen a průměr řemenice byl zmenšen, což zajišťuje o 20 % rychlejší změnu převodového poměru.
 
Toyota 6stupňová manuální převodovka
 
Toyota představila také novou 6stupňovou manuální převodovku. Její hmotnost byla proti předchozí verzi snížena ze 47 na nynějších 40 kilogramů a je také o 24 milimetrů kratší (nyní pouhých 372 mm na délku), což z ní činí jednu z nejmenších převodovek na světě ve své třídě. Je plně synchronizovaná včetně zpátečky. Zajímavostí je také funkce iMT (Intelligent Manual Transmission), která vlastně nahrazuje meziplyn. Srovnává otáčky motoru tak, aby po přeřazení měl motor nastaven přesně ty otáčky, které potřebujete. Funguje to při řazení nahoru i dolů.
 


reklama
reklama
reklama