www.svetmobilne.cz
>
>

Aptera: solární auto slibuje dojezd až 1600 km a zbytečnost nabíjení

Aptera: solární auto slibuje dojezd až 1600 km a zbytečnost nabíjení
, , aktualita
Americká společnost Aptera slibuje solární auto, které v některých zemích nebude potřeba nikdy nabíjet. Vše by měla zvládnout sluneční energie. V nejlepší variantě pak hovoří o dojezdu na 1600 kilometrů.
K oblíbeným
reklama
Pokusů o solární auto tu už bylo hodně a zpravidla to byly futuristicky tvarované extrémně nepraktické "kapky" na kolech. Tomu se vymyká snad jen Lightyear One, který vypadá jako docela normální auto s excelentní aerodynamikou (koeficient odporu Cd=0,19). Máme tu ale další nový pokus, vozidlo Aptera. To už patří spíše to třídy oněch tvarových šíleností. Jde o extrémně aerodynamickou tříkolku, která má koeficient aerodynamického odporu jen Cd=0,13, což je naprosto skvělá hodnota. Dobré aerodynamice pomáhají tři kola, díky nímž má být vůz v USA homologován jako motocykl, přestože pojme dva lidi a spoustu zavazadel. Pro rodinu to ale nebude.
 
Aptera
 
Vozidlo měří 4,37 metru na délku, je 2,24 metru široké a 1,45 metru vysoké, zavazadlový prostor má objem 702 litrů. V konstrukci byl využit kevlar, karbon a konopí. Nejdůležitější je ale to, že na voze jsou 3 m2 solárních panelů, které by měly dodávat až 700 W. Dle výrobce by tak sluneční svit mohl nabít až 45 mil (72 km) denně.
 
Aptera
 
Na stránkách má i kalkulátor, kde je možné si zjistit, jak často (a zda vůbec) budete muset vůz nabíjet. Např. pro naši oblast se uvádí průměrně 22,15 mil denně (35,6 km) v rozsahu od 18,7 do 52,7 km denně. Pokud dobře počítám, vypadá to, že výrobce dokonce započítal i průměrnou oblačnost (u nás je průměrný svit asi 5 hodin denně). Toto vše ale samozřejmě platí, pokud nikdy nebude parkovat ve stínu a podobně, takže realita bude mnohem horší.
 
 
V některých zemích dokonce uvádí, že vůz nebude potřeba nikdy nabíjet (např. u nás by to v případě nájezdu 32 km denně stále nemělo být potřeba). Znovu ale připomeňme, že toto by platilo tehdy, pokud byste nikdy nestáli ve stínu budov nebo něčeho jiného (počasí je tam už ale asi zahrnuto). Takže v reálu spíše tak půlka, ne-li ještě méně.
 
 
Samotný vůz má totiž spotřebu méně než 100 Wh na míli, což je někde nad úrovní 6 kWh na 100 km. Nelepší verze se 100kWh akumulátorem by tak měla ujet 1000 mil (cca 1600 km) na jedno nabití. Dále tu má být i 60kWh, 40kWh a 25kWh verze. I ta poslední má mít solidní dojezd 250 mil (cca 400 km). Využita budou kola 194/45 R16.
 
 
V prodeji má být verze s pohonem přední nápravy, výkonem až 100 kW a akcelerací z 0 na 60 mph (96 km/h) za 5,5 sekundy. Verze AWD s pohonem všech tří kol má mít 150 kW a na 60 mph se ocitne za 3,5 sekundy. Maximální rychlost obou verzí dosahuje 110 mph (177 km/h). Nemá chybět částečně autonomní řízení úrovně 2. Cena bude činit od 25.900 USD do více než 46.000 USD za nejlepší verzi. Teď je jen otázkou, zda se opravdu začne vyrábět, a jaké budou skutečné výkony v reálném neideálním světě. I když je tisková zpráva nová, výše uvedená videa jsou totiž více než rok stará.
 
Zdroj: aptera.us


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Nový Apple iPad Pro dostává procesor M1, až 2TB úložiště a mini-LED Nový Apple iPad Pro dostává procesor M1, až 2TB úložiště a mini-LED
Apple představil novou generaci tabletů iPad Pro. Z již tak hodně svižných tabletů se staly ještě větší rychlíci díky procesoru Apple M1. Máme zde minimálně 8 GB RAM, USB 4 s podporou Thunderboltu a větší verze má i displej s mini-LED.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech
Ve Spojených státech se stala kuriózní nehoda vozu Tesla. Automobil neměl nikoho na sedadle řidiče a ve vysoké rychlosti to napálil do stromu. Tam se po nárazu vznítil a dva pasažéři vozu to nepřežili.
19.4.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem
Sony uvedlo dva nové mobilní telefony Xperia 1 III a Xperia 5 III. Oba dva míří především na náročnější tvůrce obsahu. V případě prvního modelu tu máme dokonce 4K displej. Oba pak mají telemodul s optickým zoomem na přepočtených 105 mm.
15.4.2021, aktualita, Milan Šurkala11 komentářů
Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD
Výrobní vada nemusí být vždy jen ke škodě. V případě telefonu Apple iPhone 11 Pro totiž paradoxně výrazně zvýšila cenu telefonu. Ten měl na zadní straně špatně umístěné logo nakousnutého jablka.
14.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko
Přemíra elektroniky a softwaru dokáže potrápit nejednoho majitele takového produktu. Elektromobily Ford Mustang Mach-E se tak mohou stát velkými těžítky kvůli softwarové chybě. Přestože je hlavní akumulátor nabitý, auto "nemá šťávu".
9.4.2021, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře