Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Island zavedl "spotřební" daň na elektromobily, řidiči zaplatí 1 Kč za každý ujetý km

16.1.2024, Milan Šurkala, aktualita
Island zavedl "spotřební" daň na elektromobily, řidiči zaplatí 1 Kč za každý ujetý km
Je jasné, že výpadky spotřební daně, které se platí v cenách benzínu a nafty, bude u elektromobilů potřeba nějakým způsobem nahradit. Na Islandu už novou formu daně na elektrická auta zavádí, bude se platit za každý ujetý kilometr.
Často se zmiňuje, že provoz elektromobilů v budoucnu nebude levný, protože stát bude muset nahradit výpadky spotřební daně z benzínu a nafty. To je jednoznačně pravdou, otázkou ale je, jak se tak stane. Zde už mezi veřejností padají různé nápady, přičemž asi nejčastěji se zmiňuje ten nejméně pravděpodobný z nich, navýšení ceny elektřiny. Ten nedává smysl z několika důvodů. Předně by se tím zdanila i jiná elektřina, která není použita k pohonu aut. A za druhé, tuto daň by neplatili ti, kteří by vůz nabíjeli vlastní elektřinou, přitom by ale využívali silniční infrastrukturu, která se z této daně platí. Takže by to bylo nefér hned dvakrát (což nevylučuje, že tak možná některé státy učiní).
 
O něco více pravděpodobná je paušální roční daň, ale asi nejjistější je možnost platby dle ujetých kilometrů. To by v podstatě částečně odpovídalo dnešnímu stavu, kdy také platíme podle ujetých kilometrů. Podle toho, kolik ujedeme, tolik spotřebujeme paliva, a tolik daně zaplatíme při jeho nákupu. Systém nicméně zvýhodňuje ty, kteří mají úsporná auta, příp. jezdí úsporněji, ti platí adekvátně méně.
 
Na Islandu, které je po Norsku druhou zemí v nejvyšším tržním podílu u elektromobilů (okolo 50 % celkově a 90 % v případě, že se vyjmou autopůjčovny, které preferují spalovací vozy), totiž zavedli právě daň za ujetý kilometr. V případě plug-in hybridů se bude platit daň 2 ISK (0,33 Kč) za kilometr, u elektromobilů a vodíkových aut to bude 6 ISD (1,0 Kč). Uvážíme-li, že průměrný nájezd islandského vozu činí 14 tisíc km, tato roční daň bude činit cca 14 tisíc Kč na vůz.
 
Abychom si to uvedli do kontextu, průměrný vůz v ČR ujede 10,2 tisíc km, v případě novějších vozů splňujících EU6 je to 14,6 tisíc km. Máme-li to rozdělit na paliva, u benzínu je to 11,7 tisíc km, u nafty 18,3 tisíc km. Průměrná spotřeba benzínového vozu s EU6 činí v Evropě 7,3 litru/100 km, v případě nafty je to cca 6,55 litru/100km (dle Spritmonitoru, tedy reálných spotřeb uživatelů dle dotankování). Pojďme nejprve na benzín. U něj je spotřební daň 12,84 Kč na litr a dle výše uvedeného, průměrné benzínové auto spotřebuje ročně 854 litrů paliva, takže v našem případě Čech ve spotřební dani na benzín zaplatí v průměru 10.967 Kč za rok. U nafty se spotřebuje 1199 litrů paliva, což při spotřební dani 9,95 Kč/litr znamená 11.927 Kč za rok. Jak vidíme, poplatek na Islandu je stanoven ještě docela rozumně. U nás je to v případě benzínu 0,94 Kč/km, u nafty pak nižších 0,65 Kč/km.
 
A jak se bude řešit zapisování kilometrů? Každý Islanďan s elektrickým, vodíkovým nebo plug-in hybridním vozem bude muset alespoň jednou ročně navštívit stránku island.is a zde zapsat ujeté kilometry, z nichž mu pak bude vyměřena daň. Tu bude platit měsíčně.
 
Zdroj: icelandreview.com, obrázek (autor: urbanduck, CC BY-NC 2.0, přes Flickr)


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama