Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Elon Musk varuje před čínskými auty, jsou extrémně dobrá a zničí tradiční značky

31.1.2024, Milan Šurkala, aktualita
Elon Musk varuje před čínskými auty, jsou extrémně dobrá a zničí tradiční značky
Čínské automobilky se výrazně zlepšují a berou evropský trh útokem. Strach z nich má i Elon Musk, který říká, že většinu stávajících automobilek by přicházející čínská konkurence mohl zlikvidovat.
Kdysi jsme se smáli jihokorejským autům, dnes jsou technologicky mezi nejlepšími a mají poměrně velký tržní podíl. Něco podobného by se mohlo stát i s čínskými vozy. Doby, kdy šlo povětšinou jen o sprosté designové kopie evropských a amerických aut, jsou z větší části pryč. Kvalita se postupně zlepšuje a v případě elektromobility je to Čína, kdo udává směr technologického vývoje. Elon Musk z Tesly se dokonce před pár dny nechal slyšet, že pokud se nebudou existovat nějaké obchodní bariéry (např. vysoká cla), zlikvidují dle jeho názoru drtivou většinu ostatních automobilek. Čínské automobilky označil za extrémně dobré.
 
Ani není divu. Čínský BYD v počtech prodaných elektromobilů téměř překonal Teslu. Ta v loňském roce prodala 1,81 mil. aut, zatímco BYD byl těsně pod 1,6 milionu vozů. Objevily se sice články na internetu, které hovořily o tom, že BYD Teslu překonal, jenže zde je potřeba dávat pozor na jeden detail. Toto platí v případě, že BYDu započítáme všechna NEV, tedy nejen elektromobily, ale také např. plug-in hybridy. Pak se totiž BYD dostává na více než 3 miliony.
 
Kdysi britské MG patří dnes Číňanům, takže je obvykle považováno za čínské auto (podobně jako Volvo, které si na rozdíl od MG ale zachovává více evropských kořenů). To např. za loňský rok v EU+EFTA+UK prodalo odhadem okolo 220 tisíc aut (do října včetně šlo o 182,7 tisíc), čímž se přibližuje Seatu, Cupře, Tesle, Nissanu, a Volvu. Je před Suzuki, Mazdu, celým koncernem Jaguar Land Rover a třeba Hondu překonává více než 3násobně, Mitshibushi dokonce skoro 4krát. U nás je MG s 2609 prodanými vozy za minulý rok na 18. pozici. U nás ho tak mírně překonává Suzuki, Seat a Opel, naopak MG vítězí nad Mazdou, Citroenem, Cuprou nebo Teslou.
 
Připomeňme, že v případě EU je na čínské vozy uvaleno 10% clo, přesto dosahuje velmi dobrých výsledků. V případě USA je clo dokonce 27,5 %. Není divu, že se čínské společnosti snaží rozjíždět výrobu např. v rámci Evropy.
 
Zdroj: interestingengineering.com, autobild.de, jato.com, obrázky (Musk, autor: Daniel Oberhaus, CC BY-SA 4.0, přes Wikimedia Commons) (MG, autor: Chanokchon, CC BY-SA 4.0, přes Wikimedia Commons)


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama