Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Za zvýšení rychlosti elektrokola hrozí ve Francii i vězení

15.3.2020, Jáchym Šlik, aktualita
Francie se rozhodla bojovat s cyklisty, kteří provádějí úpravy svých elektrokol s cílem zvýšení maximální rychlosti. Hříšníkům podle nového zákona hrozí pokuta až 30 tisíc eur nebo dokonce pobyt za mřížemi.
Elektrokola se stávají čím dál populárnější, ne každému majiteli ovšem vyhovuje maximální rychlost, která je v zemích EU omezena na 25 km/h. Jakmile jezdec přesáhne tuto rychlost, elektromotor by měl přestat fungovat a veškerý pohon zajistí jen šlapání. Pohonné jednotky ovšem většinou dokážou vyvinout vyšší rychlost, neboť stejné modely jsou dodávány na jiné trhy, kde jsou pravidla benevolentnější (např. v USA platí limit 32 km/h) a jediným rozdílem tedy mnohdy bývá nastavení omezovače. Není divu, že někteří cyklisté se snaží toto omezení obejít. Ačkoliv někdy se jedná o složitý nebo dokonce nemožný úkol, řada výrobců a prodejců v tomto ohledu nehází zákazníkům klacky pod nohy.
 
 
Trpělivost ovšem došla francouzským úřadům a zákonodárcům, kteří nedávno schválili zákonné ustanovení L317-1 namířené proti úpravám elektrických kol. A tresty za jeho porušení jsou opravdu vysoké. Uživatelům e-biků s rychlostí zvýšenou nad 25 km/h hrozí pokuta až 30 000 eur (800 000 Kč) nebo dokonce roční vězení. Kromě toho riskují také ztrátu řidičského oprávnění až na tři roky. Zákon se zaměřuje také na prodejce a dodavatele „vytuněných“ elektrokol, kterým za porušení hrozí stejná pokuta jako uživatelům, ale ve vězení mohou strávit až dva roky. Ze sazeb vyplývá, že Francie považuje úpravy elektrokol za závažný problém, přesto se zdá být neuvěřitelné, že by orgány při porušení zákona uplatňovaly maximální tresty.
 
Nejedná se přitom o první radikální opatření, které bylo ve Francii zavedeno proti elektricky poháněným dopravním prostředkům. Paříž, kde je v ulicích k zapůjčení až 20 tisíc elektrokoloběžek od 12 různých společností, nejprve zakázala jejich jízdu a o rok později i parkování na chodnících. Spolu s tím chtěla metropole také omezit rychlost ve vybraných oblastech s vysokou koncentrací chodců na pouhých 8 km/h – tedy asi jen dvojnásobek rychlosti lidské chůze. Pochopitelně se setkala s velkým odporem společností poskytujících sdílené elektrokoloběžky jako Lime a Bird.
 


reklama