Za vysoké ceny náhradních dílů může "chytrý" software
4.6.2018, Milan Šurkala, aktualita
Pokud jste se někdy divili vysokým cenám náhradních dílů na vaše auto, vězte, že za tím mohl být také speciální software, který tyto ceny uměle navyšuje. Zjišťuje totiž, jak vysoko s cenou ještě může jít a kolik účtovat.
Automobilovým světem se šíří menší aféra, tentokrát spojená s cenami náhradních dílů. V té figuruje společnost Accenture, která je tvůrcem softwaru Partneo určeného pro automobilky pro co nejefektivnější stanovení cen náhradních dílů. Podle informací, které se dostaly na světlo světa v soudním líčení proti společnosti Accenture, automobilky jako je Renault, Peugeot nebo Jaguar Land Rover za poslední dekádu vydělaly o miliardu dolarů více jen díky tomu, že používaly tento speciální software.
zdroj: pxhere.com (public domain)
Software funguje tak, že na základě značky automobilu, typu náhradního dílu a dalších údajů navrhne maximální možnou cenu, kterou bude zákazník ještě ochoten zaplatit. Partneo dokonce bere do úvahy to, jak moc bedlivě je cena daného náhradního dílu sledována pojišťovnami. Accenture tak různým automobilkám prezentovala své výsledky a např. v roce 2013 v prezentaci pro BMW společnost tvrdila, že klienti díky tomuto softwaru zvyšují ceny náhradních dílů v průměru o 15 %.
V prezentacích společnostem Honda, Volvo a několika dalším navrhovala navýšit cenu některých dílů na dvojnásobek. V případě Mitsubishi software dokonce chtěl zvýšit cenu stříbrného označení modelu ze 14,42 EUR na 87,49 EUR (na pětinásobek). Nevíme však, zda tyto automobilky software nakonec použily nebo nikoli. V případě těch, o kterých se to ví, všechny bez výjimky tvrdí, že nedělají nic nezákonného. Většina říká, že díky tomu mohou uživatelům nabídnout fér ceny za různé kvalitativní úrovně výrobků.
Zdroj: reuters.com, nytimes.com