Zájem o koupi nových smartphonů klesají, jak dokazují nejnovější statistiky od IDC a Strategy Analytics. Podle první zmíněné společnosti se mělo v prvním čtvrtletí 2018 celosvětově prodat 343,3 milionu chytrých telefonů, ve stejném období loňského roku to přitom bylo 344,4 milionů – to znamená pokles 2,8 %. Podle jiných dat měl být pokles o něco menší, konkrétně se uvádí 2,4 %. Celosvětový pokles je způsoben především čínským trhem, kde se poprvé od třetího čtvrtletí 2013 prodalo méně než 100 milionů smartphonů. Ubývá totiž lidí, kteří na smartphone přecházejí z „hloupých“ mobilů. Na druhou stranu si stále více uživatelů dopřává prémiové modely, takže díky tomu rostou tržby výrobců.
Jedničkou na trhu zůstává Samsung, který měl v uplynulém čtvrtletí prodat 78,2 milionů smartphonů, což znamená meziroční pokles o 2,4 %. Situaci zachránily hlavně vlajkové lodě Galaxy S9 a S9+, které se dostaly na trh dříve. Druhý Apple si měl naopak o 2,8 % polepšit, a to na 50,8 milionů kusů. Díky vysoké ceně úspěšného iPhonu X i slušným prodejům iPhonů 8 stoupla průměrná cena zařízení z 655 na 728 dolarů.
Ke změně pořadí nedošlo ani na třetím místě, kde nalezneme Huawei. Čínský výrobce měl prodat o 13,8 % více smartphonů, celkem bezmála 40 milionů. Oblíbený je nejen na domácím trhu, ale dlouhodobě roste popularita této značky také mezinárodně. Kromě cenově dostupných modelů se dlouhodobě zvyšuje zájem o high-endové zástupce z řad P a Mate. V rámci Evropy je Huawei velmi populární především v Německu, Španělsku a Itálii.

Xiaomi po nepříliš úspěšném období zařadilo vyšší rychlostní stupeň a v prvním čtvrtletí 2018 prodalo na 28 milionů smartphonů, což znamená meziroční nárůst o 87,8 % a posunutí na čtvrtou pozici. Jako prozíravý krok se ukázalo oficiální rozšíření dostupnosti na mnoho nových trhů, předtím se přitom Xiaomi soustředilo hlavně na čínský trh. Společnosti se daří také v Indii, kde už předběhla Samsung. O 7,5 % naopak kleslo Oppo, které nyní nalezneme na pátém místě. Výrobci se nevyplácí soustředění na domácí čínský trh, který nyní klesá.
Společnost |
Prodeje v 1Q 2018 |
Tržní podíl v 1Q 2018 |
Prodeje v 1Q 2017 |
Tržní podíl v 1Q 2017 |
Meziroční změna |
Samsung |
78,2 mil. |
23,4 % |
80,1 mil. |
23,3 % |
-2,4% |
Apple |
52,2 mil. |
15,6 % |
50,8 mil. |
14,7 % |
2,8 % |
Huawei |
39,3 mil. |
11,8 % |
34,5 mil. |
10,0 % |
13,8 % |
Xiaomi |
28,0 mil. |
8,4 % |
14,8 mil. |
4,3 % |
87,8 % |
OPPO |
23,9 mil. |
7,1 % |
25,8 mil. |
7,5 % |
-7,5 % |
Ostatní |
112,7 mil. |
33,7 % |
138,3 mil. |
40,2 % |
-18,5 % |
Celkem |
334.3 |
100,0 % |
344,4 mil. |
100,0 % |
-2,9 % |
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 2. května 2018 |
Zdroj: IDC.com