Windows Phone 7 Series: shrnutí a zamyšlení

18.2.2010, Pavel Koza, článek
A je to za námi. V kongresovém centru v Barceloně se začalo stěhovat a uklízet a my se můžeme v klidu ohlédnout za tou zdaleka nejdůležitější událostí, které jsme v průběhu uplynulých několika dnů byli svědky, tedy představení nové a vskutku revoluční verze Windows Mobile 7, nebo chcete-li platformy Windows Phone 7 Series.

...a co dál, mělo to celé divadlo smysl?

I přes snahu Microsoftu bylo z prezentace jasně patrné, že se ukazuje pouhá betaverze operačního systému Windows Mobile 7 a platforma Windows Phone 7 Series, se spoustou nedoladěných funkcí a nedodělků, s velmi omezeným množstvím podrobných informací a navíc na zařízení, které si pravděpodobně nikdy nebudete moci zakoupit. V oficiálním demu se Microsoft věnoval vlastně jen ukázce několika funkcí a vlastností systému a i když byl v soukromých prezentacích přeci jen sdílnější, nadšení budoucích uživatelů určitě zchladil plánovaný termín uvedení prvních zařízení na trh, který je až před letošními Vánocemi. Stálo to tedy Microsoftu vůbec zato?

Odpověď je stručná a naprosto jednoznačná - ano, stálo to zato a výsledek možná překonal očekávání. Microsoft a jeho mobilní operační systém se totiž potýkal se zásadním problémem. Jako čtenáři specializovaného Windows Mobile webu to možná nevnímáte tak intenzivně, ale platforma Windows Mobile se z pohledu běžných médií a běžné populace dostala do terminálního stádia naprostého nezájmu a ignorace. I když se stále prodávají miliony zařízení, ústup ze slávy byl naprosto zřetelný na všech frontách, klíčovými spojenci počínaje a do poslední chvíle loajálními uživateli konče. V průzkumech se s Windows Mobile přestalo počítat, Windows Mobile zařízení (až na čestné výjimky) téměř ignorovali operátoři a o vývojářích a jejich rozhodování jaké platformě se věnovat ani nemluvě. S Windows Mobile to prostě bylo špatné, moc špatné.

Z tohoto důvodu je proto nutné vnímat právě skončenou akci a představení Windows Phone 7 v prvé řadě jako marketingové a PR bouchnutí do stolu, výkřik, že Microsoft nad Windows Mobile nezlomil hůl, ale se svojí podporou tomuto systému to i nadále myslí naprosto vážně. Teprve na druhém a možná až na třetím místě jde o systém jako takový a vzhledem k datu očekávání prvních zařízení nemá moc smyslu se zaobírat tím, jestli je barva dlaždic na obrazovce Dnes tou správnou a jestli je font vybraný pro všechny nápisy nejlepší možný. To hlavní, tedy ukázat novinářům, uživatelům, vývojářům, partnerům, výrobcům a operátorům něco zajímavého, se rozhodně povedlo a Mobile World Congress 2010 lze bez obav označit jako kongres o Windows Phone 7 Series.

Je to skutečně změna k lepšímu?

Při pročítání různých komentářů a diskuzí jsem si všiml zajímavého, ale celkem pochopitelného paradoxu. Nejvíc nespokojených a kritických čtenářů bylo na specializovaných serverech o Windows Mobile. Narazil jsem na nepočítaně hlášek typu "Sbohem Windows Mobile" nebo "Mé stávající WM zařízení bude stoprocentně tím posledním". Argumentů pro tato prohlášení byla celá řada, ale asi největším byla jednoduše neochota smířit se se směrem, kterým se Microsoft vydal, jedním slovem "iPhonizací" Windows Mobile. To je ovšem poměrně hluboké, hluboké nedorozumění.

Windows Phone 7 Series není možné vnímat jako pokračovatele odkazu platformy Windows Mobile, podle několika zdrojů i z logiky věci je téměř jisté, že stávající linie Windows Mobile pojede i nadále souběžně s linií novou, i když podrobnosti o koexistenci obou platforem jsou zatím založeny spíš na spekulacích než na ověřených faktech. Windows Phone 7 je nutné vnímat jako reakci, bohužel velmi opožděnou reakci Microsoftu na obrovské změny na poli chytrých zařízení. Microsoft naprosto ostudně propásl přerod trhu ze segmentu určeného několika procentům nejtechničtějších a nejnáročnějších uživatelů na trh skoro pro každého. Trh, který v posledních letech velmi agresivně zaplňuje Apple se svým iPhonem či další výrobci se svými modely a s každým prodaným kusem jen dokazují, jak moc se svět smartphonů za těch pár let změnil.

A právě do tohoto segmentu míří Windows Phone 7 Series. Do segmentu uživatelů, kterým je jedno, co jsou registry, jak se vaří ROMka nebo co je to multitasking. Do segmentu uživatelů, kteří to vědět jednoduše nechtějí a nestydí se za to, což je asi ten nejzásadnější rozdíl mezi "starým" a "novým" uživatelem chytrého zařízení. Do segmentu uživatelů, kteří chtějí své zařízení používat bez nutnosti čtení manuálů a návodů, kteří chtějí jednoduše synchronizovat datové a multimediální soubory a kteří spíš než technické parametry ocení plynulé animace a důvtipné efekty. Protože právě tento segment má největší potenciál desítek a možná stovek milionů uživatelů, jejiž oslovení zajistí Microsoftu významný podíl na trhu. Můžete s tím polemizovat, můžete si myslet opak, ale je to prostě tak. "Běžných" uživatelů je řádově více a Windows Phone 7 Series je určen především pro ně.

Co bude dál?

Stejně jako před MWC má i nyní všechno v rukách především Microsoft a jeho partneři, kteří spolu ale musí ujít ještě pořádný kus cesty. Pro úspěšné završení operace zvané Windows Phone 7 Series je v prvé řadě nutné vytvořit a důkladně vyladit samotný systém, bez toho to logicky nepůjde. Koncpet představený na MWC má slušný potenciál a i když je to relativní, má Microsoft ještě dost času ho dopilovat když ne k dokonalosti, tak alespoň k bezproblémovému použití. Nic nezhatí mnohaletou práci lépe než elementární chyby a zásadní problémy, se kterými se noví uživatelé budou potýkat v prvních dnech používání nového systému. Tím ale role Microsoftu ani zdaleka nekončí.

Líbí se vám tento článek? Budeme moc rádi, pokud na něj odkážete na svém blogu, Twitteru, Facebooku nebo dalším podobném webu. Děkujeme!

Již v průběhu vývoje musí nastartovat masivní "evangelizaci" uživatelů. Vysvětlit jim, co mohou od nové platformy očekávat, co naopak očekávat nemohou a nabídnout jim řešení v podobě koexistující platformy stávajícího systému, ať už se bude jmenovat jakkoliv. Obrovská výzva čeká na Microsoft na poli vývojářů, kde by měl velmi pokorně požádat o zachování či znovuobnovení přízně, obzvlášť pokud bude všechny aplikace pro fungování v novém prostředí alespoň částečně přepracovat. Minimálně kvalitní a především levné (čti zdarma) vývojové prostředí by mělo být prvním krokem a hned následujícím pak co nejjednodušší a nejlevnější způsob distribuce aplikací přes Marketplace for Windows Mobile.

Podobně pokorně musí Microsoft přistoupit k vytvoření ještě užšího vztahu s výrobci a operátory. Konkurence na mobilním trhu je obrovská a podpora ze strany operátorů je pro rychlý návrat na původní pozice klíčová. V našich končinách kvůli trapným slevám dotovaných zařízení možná ne tak docela, ale v cizině a především USA je díky často i 100% slevám a s tím spojenou exkluzivitou jednotlivých modelů u konkrétních operátorů prodej nedotovaných zařízení mnohem méně významný než u nás a správný partner tak dokáže s podílem na trhu udělat divy.

V případě, že tyto a spoustu dalších podmínek Microsoft splní, má možnost v horizontu dvou let poměrně výrazně zabodovat. Pokud půjde všechno podle plánu, budeme moci zhodnotit jeho snažení již za necelý rok, po skončení předvánočního a povánočního nákupního šílenství. Já osobně budu Microsoftu držet palce. A co vy:)?