Windows Phone 7 Series: MIX10 a novinky z vývojářského pohledu

16.3.2010, Pavel Koza, aktualita
Před měsícem při slavnostním představení Windows Phone 7 Series byl Microsoft velmi skoupý na podrobnosti. Místo toho zájemce odkazoval na akci zvanou MIX10, která je, na rozdíl od uživatelsky zaměřeného Mobile World Congressu, určena především vývojářům.
A protože tato akce včera v podvečer konečně odstartovala, další informace jsou na světě. Kromě oficiální hardwarové specifikace pro zařízení s předinstalovaným systémem Windows Phone 7 Series jsme se dozvěděli podrobnosti o podmínkách pro vývojáře, vývojářských nástrojích a možnostech distribuce či prodeje aplikací pro mobilní zařízení.

Jak je u Microsoftu a jeho prezentací obvyklé, mohli jste ji celou sledovat buď živě, nebo ze záznamu na této adrese.

Pro vývojáře asi nejdůležitější a zároveň velmi potěšující zprávou bylo oznámení dostupnosti plnohodnotného programovacího prostředí, které bude zdarma. V současné době je toto prostředí nabízející hned čtveřici nástrojů - Visual Studio 2010 Express for Windows Phone, Windows Phone Emulator, Silverlight for Windows Phone a XNA 4.0 Game Studio - ke stažení z webu Microsoftu v podobě technologického preview. Jde tedy o funkční, byť ne zcela hotový produkt, na kterém se vývojáři mohou začít seznamovat s jednotlivými vlastnostmi a novinkami. Na rozdíl od aplikací pro stávající verze Windows Mobile bude Microsoft dbát i na unifikovaný vzhled prostředí jednotlivých programů, k čemuž programátorům pomůže tento průvodce uživatelským rozhraním a způsobem ovládání.

Kromě samotné základní možnosti vyvíjet pohodlně a zdarma aplikace a hry pro platformu Windows Phone 7 Series budou mít vývojáři možnost snadné distribuce svých aplikací prostřednictvím Marketplace for Windows Mobile v nové verzi. Vložení aplikace do katalogu bude možné přímo z vývojového prostředí Visual Studio 2010 Express for Windows Phone a navíc odpadnou starosti s různými regiony. Plánuje se i možnost pro distribuci zkušebních verzí aplikací.

Poměrně zásadní se zdají být informace o tom, jak bude Microsoft aplikace schvalovat pro publikaci na Marketplace. Pokud bude možnost instalace přes Marketplace jedinou dostupnou, mohou se vývojáři po právu obávat, že jejich práce bude nakonec smetena ze stolu, jak ostatně ukazují poslední příklady v Apple Store. Podle Microsoftu jsou podobné obavy liché. Jednak budou k dispozici přesně daná pravidla, které aplikace nebudou pro Marketplace schváleny a každý si tak bude moci tu svoji aplikaci "otestovat", zda vyhovuje. Navíc se v případě Microsoftu nikdo nemusí obávat neschválení aplikace ze subjektivních důvodů, dokonce ani pokud aplikace "nebude vypadat pěkně" a nebude se držet doporučení pro vývojáře. Jako poslední bonus pro vývojáře bude možnost jakési privátní distribuce aplikací (například betaverzí) mezi přáteli či v rámci jednoho podniku.

Především pro vývojáře her je zajímavá informace serveru ZDNet, podle které je pro tyto účely určena nová verze aplikace XNA Game Studio 4.0. V této verzi nahrazuje podpora pro Windows Phone 7 Series podporu multimediálních přehrávačů Zune, které jsou podporovány ve stávající verzi XNA Game Studio 3.1. K dosažení co nejlepších výsledků nabízí nová platforma Windows Phone 7 Series 3D API pro tvorbu 3D her a efektů. Zároveň nabízí i integraci do připravované nové verze vývojářského prostředí Visual Studio 2010.

Stále ne zcela jasno je v otázce multitaskingu, i když zde se už nedají čekat zázraky. Multitasking jako takový samozřejmě v systému je, ovšem aplikace třetích stran k němu nebudou moci přistupovat a využivat ho jinak než prostřednictvím notifikací, které se nějakým způsobem projeví na hlavní stránce, či v jednotlivých rozcestnících. Plnohodnotného běhu aplikace na pozadí se ale s největší pravděpodobností nedočkáme.

A to je zatím vše, co jsme se dozvěděli. Pokud se v dalších dnech dozvím něco více, budu článek aktualizovat.