Řešením zmíněných problémů má být nová norma WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). Ta se používá už od minulého roku pro nově schválené motory a od září 2018 se uvádí u všech vozů. Oproti 11 km u normy NEDC se nyní jede přes 23 km. Zvýšila se i maximální rychlost při testu ze 120 km/h na více než 130 km/h a především je mnohem vyšší i průměrná rychlost, která vyskočila ze 33,6 km/h na 46,5 km/h.

NEDC norma, zdroj: www.seat.cz
Rozdílem jsou také více variabilní přechody, různé formy akcelerace i snižování rychlosti. Jsou zde čtyři části, kdy každá představuje jiný typ jízdy, takže je zde lépe zastoupeno město, meziměsto i dálniční provoz.
Schválně se podíváme, zda je nová norma skutečně reálnější. Pokusil jsem se najít několik aut, u nichž už výrobce používá novou normu WLTP. Současně s tím jsem si našel hodnoty pomocí starší normy NEDC a v některých případech také skutečnou spotřebu dle Spritmonitoru.

Jako první auto tu máme Ford Fiesta, do kterého dnes montují zejména litrový přeplňovaný benzinový tříválec. V nabídce je ale i atmosférická jedenáctistovka a naftová patnáctistovka.
Auto |
město | meziměsto | kombinace | Spritmonitor |
|||
NEDC |
WLTP |
NEDC |
WLTP |
NEDC |
WLTP |
||
Fiesta 1.1 70k |
6,1 |
6,5-6,6 |
3,9 |
4,3-4,4 |
4,7 |
5,1-5,2 |
6,15 |
Fiesta 1.1 85k |
6,1 |
6,5-7,1 |
3,9 |
4,3-4,6 |
4,7 |
5,1-5,6 |
6,2 |
Fiesta 1.0 EB 100k |
5,4 |
5,7-6,0 |
3,6 |
4,0-4,5 |
4,3 |
4,6-5,2 |
6,2 |
Fiesta 1.0 EB 100k AT |
6,9 |
7,1-7,8 |
4,2 |
4,5-5,1 |
5,2 |
5,5-6,1 |
6,95 |
Fiesta 1.0 EB 125k | 5,4 | 5,7-6,1 | 3,6 | 4,1-4,5 | 4,3 | 4,6-5,2 | 6,4 |
Fiesta 1.0 EB 140k | 5,8 | 6,0-6,3 | 3,8 | 4,3-4,6 | 4,5 | 4,9-5,2 | 6,5 |
Fiest 1.5 TDCi 85k | 4,1-4,3 | 4,4-4,8 | 3,1-3,2 | 3,7-4,0 | 3,5-3,6 | 4,0-4,3 | 4,75 |
Na příkladu Fordu Fiesta vidíme, že norma WLTP zvýšila udávané spotřeby v průměru asi o 13 % (bereme v potaz kombinaci). Faktem nicméně je, že pokud se podíváme na skutečné spotřeby dosahované reálnými uživateli, i tyto lepší WLTP hodnoty jsou stále velmi daleko. Zatímco od normy NEDC byla skutečnost vzdálená o opravdu velmi výrazných 38 % v průměru (v některých případech až o 2 litry, což při udávané spotřebě 4,3 litru opravdu není málo), od normy WLTP je to stále i tak 22 %. Je to tedy o něco přesnější, ale zdaleka ne přesné.

Druhým autem bude Opel Astra, který jako první zveřejnil už před lety své WLTP spotřeby. Ten má především přeplňované benzinové motory s objemy 1,0, dále 1,4 a také 1,6 litru. Také je zde naftová 1,6 v několika verzích. Nabídka sice zahrnuje i jiné motory, těm se zde ale nebudeme věnovat.
Auto |
město | meziměsto | kombinace | Spritmonitor |
|||
NEDC |
WLTP |
NEDC |
WLTP |
NEDC |
WLTP |
||
Astra 1.0T 105k | 5,4-5,5 | 5,5-5,9 | 3,9 | 4,1-4,5 | 4,4 | 4,6-5,0 | 6,3 |
Astra 1.4T 125k | 7,1-7,2 | 7,6-8,0 | 4,4-4,5 | 4,8-5,0 | 5,4-5,5 | 5,8-6,1 | 6,95 |
Astra 1.4T 125k S/S | 6,2 | 6,7-7,1 | 4,2 | 4,6-4,9 | 4,9 | 5,4-5,7 | - |
Astra 1.4T 140k | 7,1-7,2 | 7,6-8,0 | 4,4-4,5 | 4,8-5,0 | 5,4-5,5 | 5,8-6,1 | 7,15 |
Astra 1.4T 140k S/S | 6,2 | 6,7-7,1 | 4,2 | 4,6-4,9 | 4,9 | 5,4-5,7 | - |
Astra 1.4T 140k S/S AT |
7,1 | 7,0-7,4 | 4,4 | 4,7-4,9 | 5,4 | 5,5-5,8 | 7,55 |
Astra 1.6T 200k S/S | 8,0 | 8,4 | 4,9 | 4,9-5,4 | 6,0-6,1 | 6,2-6,5 | 7,8 |
Astra 1.6 CDTI 110k | 4,2 | 5,5-5,9 | 3,3 | 3,7-4,1 | 3,6 | 4,4-4,7 | 5,3 |
Astra 1.6 CDTI 136k S/S | 4,4-4,5 | 5,3-5,7 | 3,4 | 3,9-4,2 | 3,8 | 4,4-4,5 |
5,6
|
Astra 1.6 CDTI 136k AT |
5,5-5,7 | 5,9-6,3 | 3,7-3,8 | 3,9-4,4 | 4,4-4,5 | 4,6-5,1 | 6,0 |
I zde došlo díky WLTP k navýšení papírových spotřeb, a to o 11 %. Pokud jde o reálné spotřeby, zde je menší zádrhel, protože benzinové motory 1.4 nelze na Spritmonitoru dostatečně rozlišit (verze bez a se Start/Stop systémem). Není tedy jasné, v jak velké míře uživatelé mají S/S a pokud ho mají, jak často ho používají. Ať tak či onak, výsledky to příliš nezmění. Uvedeme tedy výsledný rozsah při předpokladu, že čísla ze Spritmonitoru jsou všechna se S/S (tedy naměřenou spotřebu postavíme proti té nižší udávané u S/S verze) až že nikdo nepoužívá S/S (tedy proti ne-S/S verzi).
Podle tohoto se skutečnost od NEDC normy liší o 37 až 41 %, v případě WLTP je to pak 24 až 26 %. Jak vidíme, norma WLTP přinesla i zde velmi podobné vylepšení výsledků, nicméně nepřesná je pořád, a to zhruba o čtvrtinu. Ale už to není 40 % jako kdysi.

Poslední tabulku už musíme brát s rezervou, protože WLTP údaje Mazdy 6 jsou po faceliftu a přepracování všech motorů. Tyto hodnoty tedy nelze přímo srovnat (např. 2.5 SkyActiv-G dostal vypínání válců). Přesto se dá předpokládat, že výrobce se snažil o snížení spotřeby a ne naopak, takže řekněme, že nové verze by teoreticky měly mít NEDC spotřebu stejnou nebo nižší.
Auto |
město | meziměsto | kombinace | Spritmonitor |
|||
NEDC |
WLTP |
NEDC |
WLTP |
NEDC |
WLTP |
před FL | |
2.0 Sky-G145 | 7,1 | 7,7 | 4,6 | 5,3 | 5,5 | 6,2 | 6,65 |
2.0 SKy-G165 | 7,5 | 8,1 | 4,9 | 5,4 | 5,9 | 6,4 | 7,25 |
2.0 Sky-G165 AT |
7,7
|
7,3 | 5,0 | 5,4 | 6,0 | 6,2 | 7,4 |
2.5 SKy-G192/G194 AT | 8,5 | 8,8 | 5,0 | 5,4 | 6,3 | 6,7 | 7,95 |
2.2 Sky-D150 | 5,1 | 5,1 | 3,6 | 4,0 | 3,9 | 4,4 | 5,9 |
2.2 Sky-D150 AT | 5,9 | 5,9 | 4,2 | 4,5 | 4,8 | 5,1 | 6,45 |
2.2 Sky-D175/D184 | 5,5 | 5,5 | 3,9 | 4,1 | 4,5 | 4,7 | 6,3 |
2.2 Sky-D175/D184 | 6,0 | 5,9 | 4,2 | 4,5 | 4,8 | 5,1 | 7,1 |
Přestože tak byly nové motory přepracovány a např. 2,5litrová verze by měla mít díky deaktivaci válců nižší skutečnou spotřebou, díky nové normě WLTP je u ní udávána vyšší spotřeba než doposud. V průměru je to u Mazdy 6 o 8 %. To je o něco méně než v předchozích případech, ale opět upozorňuji, jde sice o v základu stejné motory, ale přepracované (u nepřepracovaných by patrně WLTP hodnoty byly o nějaké to procento vyšší). V minulosti tak Mazdy 6 dosahovaly v praxi o 33 % vyšší spotřeby než na papíře (benzinové o 23 %, naftové o 43 %). Pro přepracované verze zatím nemáme čísla, ale dá se očekávat, že s novou normou to bude v průměru někde okolo 20-23 %.