reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Výrobci na smartphonech často prodělávají

, , aktualita
Výrobci na smartphonech často prodělávají
Možná to vypadá, že mají výrobci telefonů často nadsazené ceny a že na telefonech doslova rýžují zlato. Situace je ale poměrně jiná. Většina výrobců je ve ztrátě a na každém telefonu ztratí několik důležitých dolarů.
Výrobci na smartphonech často prodělávají
Když se podíváte okolo sebe, uvidíte velké množství značek výrobců telefonů, takže si možná řeknete, že to je opravdu výhodný byznys. Z části máte pravdu, pro některé značky to je výhodný byznys, ale drtivá většina výrobců je ve velké ztrátě.

Podívejme se na situaci z hlediska prodeje mobilních telefonů, to je podstata výrobců - prodávat telefony. Když si vezmeme zisk nebo ztrátu mobilního oddělení nejznámějších výrobců a tato čísla vydělíme počtem prodaných telefonů, dostaneme opravdu zajímavé informace:
  • HTC: -36,89 $
  • Sony: -26,10 $
  • LG: 0,016 $
  • Samsung: 33,33 $
  • Lenovo: -18,02 $
  • Apple: 184,80 $
  • Microsoft Mobile: -72,00 $

Co z toho můžeme vyčíst? Rozhodně to nelze chápat jako čím více telefonů výrobce prodá, tím je ve větší ztrátě! Jedná se čistě o divize, které produkují telefony, to znamená, že jejich náklady jdou na vývoj, na marketing, na výrobu - materiály, energie, nákup výrobních strojů, patenty... a samozřejmě na platy všech zaměstnanců. Jejich příjmy jsou dány hlavně prodejem mobilních telefonů a v malém množství službami.

Nesmíme tedy zapomínat, že cena telefonu není dána jen výrobními náklady, ale je v tom zahrnuta i cena za vývoj nebo cena za marketing. Toto někdy opravdu velké číslo se musí rozložit do velkého množství telefonů. Když vás stojí marketing a vývoj třeba milion dolarů a vy prodáte 50 000 telefonů, každý musí být dražší o 20 dolarů, pokud prodáte 5 milionů zařízení, každé musí být dražší o 0,20 dolarů. Čísla jsou samozřejmě jiná, jedná se o ilustrační příklad.




Někteří výrobci umí prodávat levně a ještě s výdělkem


Problém ale nastane, když se neprodá dostatečné množství telefonů, aby se pokryl vývoj, marketing a další aktivity výrobce. To se děje například s HTC, proto chce snížit provozní náklady, prodat továrnu, propustit zaměstnance. V takovém případě může telefony prodávat za stejnou cenu, ale s nižšími náklady na provoz a vývoj. Proto se dá očekávat, že HTC bude na každém prodaném telefonu ztrácet méně a méně.

Na přehledu jde krásně vidět, kteří výrobci si dokáží dobře rozvrhnout peníze na vývoj, marketing, dobře spravovat provozní náklady a dobře nacenit telefony, aby se prodávaly a aby na nich výrobce vydělával. Nejlépe je na tom Apple, který má telefony předražené, ale má dobře propracovaný marketing a má tradici. Na první pohled je na tom dobře i Samsung, ale i jemu výdělky klesají. Překvapením je Microsoft, kterému se vůbec nedaří a který je v hodně velký ztrátě kvůli špatným prodejům.

Potom zde máme i nové čínské a asijské značky, které ale bohužel nejsou v přehledu. Například Xiaomi na každém telefonu vydělá jen velmi malou částku, ale má vše nastavené tak, aby bylo neustále v plusu. Stejně tak je na tom OnePlus. Telefony prodává s co nejnižšími náklady, aby zachovalo nízkou cenu, ale přesto na telefonech něco málo vydělalo.

Zdroj: PhoneArena