Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Výrobci na smartphonech často prodělávají

7.9.2015, Jan Pánek, aktualita
Možná to vypadá, že mají výrobci telefonů často nadsazené ceny a že na telefonech doslova rýžují zlato. Situace je ale poměrně jiná. Většina výrobců je ve ztrátě a na každém telefonu ztratí několik důležitých dolarů.
Když se podíváte okolo sebe, uvidíte velké množství značek výrobců telefonů, takže si možná řeknete, že to je opravdu výhodný byznys. Z části máte pravdu, pro některé značky to je výhodný byznys, ale drtivá většina výrobců je ve velké ztrátě.

Podívejme se na situaci z hlediska prodeje mobilních telefonů, to je podstata výrobců - prodávat telefony. Když si vezmeme zisk nebo ztrátu mobilního oddělení nejznámějších výrobců a tato čísla vydělíme počtem prodaných telefonů, dostaneme opravdu zajímavé informace:
  • HTC: -36,89 $
  • Sony: -26,10 $
  • LG: 0,016 $
  • Samsung: 33,33 $
  • Lenovo: -18,02 $
  • Apple: 184,80 $
  • Microsoft Mobile: -72,00 $

Co z toho můžeme vyčíst? Rozhodně to nelze chápat jako čím více telefonů výrobce prodá, tím je ve větší ztrátě! Jedná se čistě o divize, které produkují telefony, to znamená, že jejich náklady jdou na vývoj, na marketing, na výrobu - materiály, energie, nákup výrobních strojů, patenty... a samozřejmě na platy všech zaměstnanců. Jejich příjmy jsou dány hlavně prodejem mobilních telefonů a v malém množství službami.

Nesmíme tedy zapomínat, že cena telefonu není dána jen výrobními náklady, ale je v tom zahrnuta i cena za vývoj nebo cena za marketing. Toto někdy opravdu velké číslo se musí rozložit do velkého množství telefonů. Když vás stojí marketing a vývoj třeba milion dolarů a vy prodáte 50 000 telefonů, každý musí být dražší o 20 dolarů, pokud prodáte 5 milionů zařízení, každé musí být dražší o 0,20 dolarů. Čísla jsou samozřejmě jiná, jedná se o ilustrační příklad.




Někteří výrobci umí prodávat levně a ještě s výdělkem


Problém ale nastane, když se neprodá dostatečné množství telefonů, aby se pokryl vývoj, marketing a další aktivity výrobce. To se děje například s HTC, proto chce snížit provozní náklady, prodat továrnu, propustit zaměstnance. V takovém případě může telefony prodávat za stejnou cenu, ale s nižšími náklady na provoz a vývoj. Proto se dá očekávat, že HTC bude na každém prodaném telefonu ztrácet méně a méně.

Na přehledu jde krásně vidět, kteří výrobci si dokáží dobře rozvrhnout peníze na vývoj, marketing, dobře spravovat provozní náklady a dobře nacenit telefony, aby se prodávaly a aby na nich výrobce vydělával. Nejlépe je na tom Apple, který má telefony předražené, ale má dobře propracovaný marketing a má tradici. Na první pohled je na tom dobře i Samsung, ale i jemu výdělky klesají. Překvapením je Microsoft, kterému se vůbec nedaří a který je v hodně velký ztrátě kvůli špatným prodejům.

Potom zde máme i nové čínské a asijské značky, které ale bohužel nejsou v přehledu. Například Xiaomi na každém telefonu vydělá jen velmi malou částku, ale má vše nastavené tak, aby bylo neustále v plusu. Stejně tak je na tom OnePlus. Telefony prodává s co nejnižšími náklady, aby zachovalo nízkou cenu, ale přesto na telefonech něco málo vydělalo.

Zdroj: PhoneArena
reklama