Velká recenze zařízení Sony Ericsson XPERIA X1

16.12.2008, Pavel Koza, recenze
Se svým prvním zařízením se systémem Windows Mobile si dali ve společnosti Sony Ericsson pěkně na čas. První oficiální informace o tomto komunikátoru se širokoúhlým displejem a vysouvací klávesnicí se objevily již v únoru roku 2008, ale k prvním zákazníkům se zařízení s celým jménem Sony Ericsson XPERIA X1 dostalo teprve začátkem října.

Zařízení jako digitální fotoaparát

Výrobky z dílny Sony Ericsson již delší dobu hrají prim v oblasti fotomobilů, kde se s mobily od Nokie a Samsungu usilovně přetahují o první místo. I z toho důvodu jsem byl na schopnosti XPERIE moc zvědavý. Podobně jako u Omnie je ale hned z počátku nutné upozornit na to, že nejlepším fotomobilům se XPERIE neblíží ani na dohled, je to jiná liga. Veškeré hodnocení tedy bude v rámci zařízení s Windows Mobile, které na svůj první fotomobil srovnatelný se špičkou stále čeká.

Papírově nevypadá hlavní integrovaný digitální fotoaparát pro klasické focení nijak impozantně. Třímegapixelový CMOS snímač, automatické ostření, makro režim, přisvětlovací LEDka, režim pro natáčení videa. Nic, co by tady už mnohokrát nebylo. Parametry na papíře a realita jsou však často dvě rozdílné věci, takže raději přejděme k praxi a reálnému ovládání a focení.

Ovládací aplikace je povedená a připomíná ovládání jednoduchého klasického fotoaparátu. Přímo na displeji vidíte, za současného zobrazení focené scény (pozor, snímky obrazovky jsou zavádějící) informace o místě ukládání fotek a zbývající volné místo, u dolního okraje pak režimy ostření, scénu, vyvážení bílé (automatika, zářivka, žárovka, slunečno, zataženo) nebo stav přisvětlovací diody. V pravém sloupci na okraji displeje jsou ovládací ikonky pro změnu režimu (prohlížení, focení, natáčení) a ikonka pro nastavení, v levém sloupci se pak mění ikonky podle kontextové nabídky. Společně pro všechny režimy si v nastavení můžete zvolit zdroj focení (přední, zadní), časovač (vypnuto, 2 vteřiny, 10 vteřin), místo ukládání fotek (zařízení, paměťová karta) nebo rychlé nastavení výchozích hodnot pro všechny volby. Sympatická je rychlá nápověda pro každou volbu, stačí tapnout na ikonku "i" a zobrazí se vysvětlení, co která funkce znamená.

Hlavní vlastností fotoaparátu je schopnost pořizovat statické fotografie. Díky třímegapixelovému snímači může mít snímek maximální rozlišení 2048 x 1536 bodů, je ale samozřejmě možné fotit i fotky menší. Pořízené fotografie mají poměr stran 4:3, takže při zobrazení na širokoúhlém displeji zařízení jsou po stranách černé pruhy. XPERIE proto nabízí i širokoúhlé focení, ovšem za cenu menšího rozlišení. Šířka snímku totiž zůstane zachována, pouze se nahoře a dole ořízne, takže například u největšího rozlišení nebude mít na výšku 1536, ale pouze 1280 bodů. Každá fotografie může být uložena ve třech stupních kvality, nejkvalitnější verze nabízí nejnižší kompresi, zato nejvyšší velikost (průměrná fotografie má tak 800 až 1200 KB). V době 16 GB microSD karet mi ale osobně přijde focení jiné než nejlepší kvalitou zbytečné. Praktická je schopnost zařízení zapamatovat si nastavení režimu focení, scény a režimu ostření, takže i po vypnutí budete mít fotoaparát připraven podle svých potřeb. Na rozdíl od Omnie ale umí XPERIE jen dva základní režimy snímání - normální po jednotlivých fotkách a pak sekvenční focení více snímků za sebou.

Pro focení nabízí XPERIE celkem 5 přednastavených režimů (portrét, krajina, šero, sport a dokument) a jeden režim plně automatický. Podle výběru se nastaví citlivost, typ ostření, vyvážení bílé a další parametry tak, aby byl výsledek co možná nejlepší. Automatika je ale překvapivě schopná a většinou jsem většinou neměl důvod ji vypínat. Velmi zajímavé je nastavení ostření. Jako jedno z prvních zařízení (možná úplně první, nejsem si jistý) s Windows Mobile totiž umí ostřit nejen na střed, ale po celé ploše, navíc hned na víc bodů. V plně automatickém režimu ostření se po namáčknutí spouště po zaostření objeví jeden nebo několik zelených rámečků ukazujících ostré místo a po domáčknutí se scéna zaznamená. Pokud vám toto řešení nevyhovuje, v druhém režimu se ostří na místo, které si sami určíte - stačí tapnout na displej, uvedené místo se označí a systém se pak snaží zaostřit tam. Ale to není všechno, k dispozici je ještě režim Macro pro focení na velmi blízkou vzdálenost a naopak režim pro ostření na nekonečno pro rychlé focení krajinky bez ostření.

Kromě statických fotek zvládá XPERIA také záznam videa se zvukem, a to až do rozlišení VGA (640 x 480 bodů). A to překvapivě kvalitního videa, jak můžete posoudit sami na přiložených ukázkách (ukázka 1 (1,43 MB), ukázka 2 (540,4 KB), ukázka 3 (1,65 MB)). Nastavení aplikace pro video se trochu liší od nastavení fotoaparátu. Scény jsou k výběru jen dvě, normální a noční režim, stejně jako dva režimy záznamu (normální, pro MMS zprávu). Z režimů ostření zmizela možnost ostřit na konkrétní místo, ostatní tři režimy (automatický, makro a nekonečno) zůstaly beze změny. Délka záznamu ve formátu 3GP je neomezená, jste limitováni jenom volným místem.

Pro klasické focení či natáčení videa můžete využít i malý objektiv na přední straně, který je určen primárně pro videohovory. Jeho využití je ale hodně omezené, maximální velikost fotografií je pouze 320 x 240 bodů a kvalita taky nic moc.

Z výše popsaných zkušeností by se zdálo, že je foťák v XPERII téměř dokonalý (bráno optikou Windows Mobile zařízení), a i na ukázkových fotografiích to nevypadá špatně. Bohužel, XPERIE má jeden nepříjemný problém, a tím je pomalost fotoaparátu i ovládací aplikace. Není to sice tak hrozné, aby se foťák nedal používat, ale při častém používání to začne lézt na nervy. Po provedení jakékoliv operace se musí okamžik počkat. Aplikace samotná se spustí za přibližně 5 vteřin, po zaostření (rychlost ostření hodně závisí na světelných podmínkách, pokud je světla dostatek, je přijatelné, pokud je světla málo, je to už vážně pomalé) a domáčknutí spouště se snímek uloží.

Zařízení si obstojně vedlo i při pořizování makro fotografií, při focení textu byly výsledky přímo skvělé. Už nikdy nebudete muset zdlouhavě opisovat jízdní řád nebo jídelní lístek, stačí jedna fotka a hotovo.

Teprve při špatném osvětlení vyniknou schopnosti fotoaparátu a XPERIA celkem obstála. Není to sice nic dokonalého, ale co se na scéně děje je jasné patrné i bez nápovědy.

Zkusil jsem i focení při nulovém osvětlení, pouze pomocí světla z přisvětlovacího blesku, a tam to není nijak přesvědčivé. Sice je poznat, co a kde jsem fotil, ale větší než informativní hodnotu tato fotografie nemá.

Moje XPERIE měla ještě jeden problém, a tím je zvláštně se chovající spoušť. Mezi namáčknutím a úplným stiskem je jakoby hluché místo, takže se na namáčknutí snímek zaostří, ale když pokračuju ve stisku, zaostření se zruší a pak se buď musí ostřit znovu těsně před pořízením fotky, nebo se snímek uloží rozostřený. Ale v tomto případě se mi spíš zdá, že je to problém na reklamaci a nikoliv problém XPERIE jako takové, pokud má někdo možnost to zkusit, ať prosím napíše do komentářů.

Celkově je nicméně kvalita fotografií velmi dobrá a pokud v SE zapracují na optimalizaci a rychlosti, může z XPERIE být skvělý mobilní fotoaparát.