Velká recenze zařízení HTC Touch Diamond2

28.4.2009, Pavel Koza, recenze
Nejen vzhledem k prodanému počtu kusů je zařízení HTC Touch Diamond již zapsáno v kronice mobilních přístrojů s Windows Mobile zlatým písmem. Bylo tak jen otázkou času, kdy se objeví jeho nástupce. Veřejnosti se HTC Touch Diamond2 představil v únoru a již 2 měsíce poté se začal prodávat.

Vzhled zařízení

Pokud se budeme bavit o čistě subjektivním dojmu, Diamond2 je rozhodně povedené, stylové a líbivé zařízení, ale při srovnání s původním Diamondem nebo dokonce HD-čkem to podle mého názoru není nějak ono. Ať už barevná kombinace nebo trochu zvláštní sada ovládacích prvků pod displejem mi prostě neučarovala, ale na druhou stranu jde jen o zvyk a rozhodně se nejedná o nic, s čím bych se nemohl vyrovnat.

Tělo zařízení je vyrobené z plastu, pouze stříbrný rámeček kolem zařízení je pravděpodobně kovový. Mechanické zpracování řadím mezi špičkové a přesné lícování jednotlivých dílů patří k tomu nejlepšímu, co jsem v poslední době viděl. Největší bolístka mnoha současných zařízení, praskání krytu, se během během pár dní používání a testování zařízení samozřejmě nemohla projevit; teprve po několika měsících bude možné zodpovědně prohlásit, jestli se problémy tohoto typu Diamondu2 vyhnuly nebo ne.

Při fyzickém srovnání zařízení s klasickým Diamondem a HD-čkem rychle zjistíme, že i když to není na první pohled patrné, Diamond2 má se svými rozměry 53,1 x 107,8 x 13,7 milimetrů mnohem blíže k Diamondu než k širokoúhlému HD-čku, a tak je právě velikost jedním z hlavních důvodů, proč se novinka řadí mezi Diamanty. To samé platí i o hmotnosti 117,5 gramu, kde je opět rozdíl mezi Diamondy 4x menší, než mezi druhou dvojicí. Právě díky přijatelným rozměrům není problém zařízení nosit po kapsách a ani drobnější ruce nebudou mít při jeho ovládání problémy.

Ikona Odkaz na databázi
Rozměry (mm)
Hmotnost (g)
Úhlopříčka displeje
HTC Touch Diamond253,1 x 107,8 x 13,7117,53,2" (81 mm)
HTC Touch Diamond51 x 102 x 11,51102,8" (71 mm)
HTC Touch HD62,8 x 115 x 12146,63,8" (96 mm)

Při čelním pohledu je největším prvkem krásný, širokoúhlý displej, nad kterým je umístěna celkem typická sestava telefonního reproduktoru krytého kovovou mřížkou se stavovou, oranžovo-zelenou LEDkou nalevo a světelným senzorem pro automatickou regulaci podsvícení napravo. V pravém horním rohu zároveň najdeme i sekundární kamerku určenou především pro videohovory, případně rychlé focení autoportrétu.

Pod displejem je umístěna řada sestávající se z čtveřice tlačítek, z nichž ale pouze jediné můžeme využít ke spuštění libovolné aplikace podle vlastního výběru. Krajní dvojice tlačítek je určena pro ovládání telefonu a právě dlouhý stisk levého spouští přednastavenou aplikaci; během telefonování zase zapíná nebo vypíná funkci hlasitý odposlech. Dlouhý stisk pravého tlačítka je přednastaven pro rychlé uzamčení zařízení, ale tuto akci si můžete upravit podle svého v nastavení - na výběr jsou buď 4 možnosti (přepínání režimu Letadlo, uzamčení zařízení, ukončení datového spojení a přepínání mezi hlasitým režimem a vibracemi), nebo se po dlouhém stisknutí objeví nabídka a vy si jednu z těchto vlastností můžete vybrat podle aktuální potřeby. Pravé tlačítko je rovněž určeno pro rychlý návrat na obrazovku Dnes, stačí jednou stisknout a pokud zrovna neprobíhá telefonický hovor, všechny běžící aplikace se minimalizují a zobrazí se úvodní obrazovka TouchFLO 3D. Prostřední dvojice tlačítek je přednastavena pro rychlé zobrazení nabídky Start, respektive pro zobrazení předchozí obrazovky, pro Windows Mobile 6.5 klíčové to prvky.

Posledním ovládacím prvkem na přední straně je lehce kontroverzní novinka v podobě lišty, která je určena pro plynulé zvětšování nebo zmenšování rozlišení v různých aplikacích, jako při prohlížení fotek, internetu, dokumentů nebo map. V praxi se tato lišta nakonec ukázala jako vcelku užitečná pomůcka, více o tom ale až v závěrečném hodnocení.

Zadní hrana je naprosto jednoduchá, jediný zajímavý prvek představuje malý otvor vedoucí k objektivu hlavního digitálního fotoaparátu. Jakmile sundáme zadní kryt chránící celou zadní stěnu zařízení, najdeme velkou a sympaticky tenkou baterii, pod kterou je umístěn klasický slot pro SIM kartu s jednoduchou mechanickou pojistkou proti samovolnému posunutí karty. Kromě toho najdeme pod krytem ještě slot pro microSD kartu na pravé hraně a po vyjmutí stylu i mikrospínač pro provedení softwarového resetu. Nesmím zapomenout pochválit HTC za to, že si odpustilo přehnanou eleganci a zadní stranu nechalo naprosto rovnou, takže se zařízení na pevné a rovné podložce ani nehne.

Boční hrany jsou, podobně jako zbytek zařízení, velmi jednoduché. Levá hrana nabízí pouze podlouhlé dvoutlačítko určené pro nastavení hlasitosti, na pravé hraně není tlačítko ani jediné, zato tam najdeme (opět protáhlý) systémový reproduktor, který je určen pro pípání, přehrávání hudebních souborů i hlasitý odposlech při telefonování.

Na horní hraně je umístěno opět pouze jediné tenké tlačítko, které slouží pro zapnutí přístroje. Jakmile zařízení běží, krátký stisk tlačítka vypne displej a šetří tak baterii, dlouhý stisk trvající alespoň 3 vteřiny zařízení vypne úplně. Na spodní hraně je univerzální HTC ExtUSB konektor (plně miniUSB kompatibilní) pro připojení synchronizačního kabelu nebo sluchátek, a pak i miniaturní otvor mikrofonu. Jako poslední je na zařízení otvor pro protažení poutka nebo šňůrky na krk, který se následně připevní k tělu přístroje. A tím je naše prohlídka u konce.