Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

V Glasgow vyvinuli flow-baterie pro EV uvolňující elektřinu nebo vodík

16.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
Vylepšila se další technologie baterií, která by měla změnit svět elektromobilů, byť nejde zas až o takovou novinku. Flow-baterie vyvinuté na Univerzitě v Glasgow by měly dle potřeby poskytnout elektřinu nebo vodík.
Vědci z Univerzity v Glasgow pracují na vývoji nového typu baterie, který umožní rychlé nabíjení elektromobilů i tankování vodíkových aut. Svůj výzkum prezentovali v časopise Nature. Jde o tzv. flow-baterie, které nicméně nejsou ničím novým. Ty už NASA používala před nějakými 40 lety a více se o nich mluví asi posledních 6-7 let. Jde o to, že tyto hybridní baterie mají dva okruhy s tekutinou s nanomolekulami, mezi nimiž je membrána dovolující iontům přecházet z jedné do druhé a generovat tak elektřinu. Zajímavostí ale také je, že takto nemusí být poháněny jenom elektromobily, ale stejnou baterií lze generovat i vodík pro vodíková auta.
 
Flow baterie
 
Toto vše má hlavní výhodu v tom, že použitá tekutina (elektrolyt) se dá na čerpacích stanicích vyčerpat z nádrže ven a nalít nový, takže "nabíjení" elektromobilů by se změnilo na klasické tankování a zabralo by desítky sekund a ne desítky minut jako dnes (a to v tom lepším případě). Použitá kapalina se dá znovu "nabít" a opětovně použít. Pokud je potřeba a je zrovna větší zájem o vodík (do vodíkového auta), čerpací stanice může místo tekutého elektrolytu poskytnout u stejného stojanu vodík místo elektrolytu.
 
Technologii vyvinul professor Leroy (Lee) Cronin, Dr. Mark Symes a Dr. Jia Jia Chen. Dle jejich slov by systém měl být hodně flexibilní a zajistit lepší schopnosti vyrovnávat špičky ve spotřebě jak elektřiny, tak vodíku. Jejich nynější verze je schopna uchovat 225 Wh/l, takže taková 50litrová nádrž by pojala asi 11,25 kWh. To by ale standardnímu elektromobilu nižší střední třídy stačilo tak na ujetí 70-90 km. Připomeňme však, že dnešní elektromobily ani zdaleka nemají baterie o velikosti standardních nádrží benzinových aut, ale jsou násobně tak velké a těžké (až 10krát těžší než je nádrž plná benzinu neb nafty). Předpokládá se, že půjde dosáhnout hustoty přes 1000 Wh/l.
 
Každopádně praktické nasazení tohoto typu baterií je jako vždy docela diskutabilní. Nejde totiž zdaleka o úplně novou technologii, a přesto se dosud její první varianty nijak zvlášť nerozšířily. Také by to vyžadovalo novou infrastrukturu, protože se zde nenabíjí elektrickým proudem, ale čerpáním nabitého elektrolytu.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama